Balegem protesteerde massaal tegen de inplanting van een asbeststort in de steengroeves van de gemeente.
Volledig scherm
Balegem protesteerde massaal tegen de inplanting van een asbeststort in de steengroeves van de gemeente. © Didier Verbaere

Omgevingsvergunningsaanvraag voor asbeststort in Balegem stopgezet

De omgevingsvergunningsaanvraag van Balegro voor het bergen van  cementgebonden asbest op een ontgonnen terrein in Balegem, is van rechtswege stopgezet. Op 28 juli werd het project-MER definitief afgekeurd door het Team Milieueffectrapportage van het departement Omgeving van de provincie Oost-Vlaanderen.

  1. De Kijk van Kurt: “Vaarwel wandelbusjes, tot nooit meer”
    Gent

    De Kijk van Kurt: “Vaarwel wandelbus­jes, tot nooit meer”

    Herinnert u zich de toeristische paardenkoetsen nog in de historische kuip? Die zaten altijd vol blije toeristen, gaven werk aan de uitbater en de koetsiers, en spijsden via vergunningen en taksen de stadskas. Groene schepen Van Braeckevelt verbood ze vanaf 2020 omdat hij het niveau van het toerisme in Gent wou pimpen. Herinnert u zich de wandelbusjes nog? Als u zich haast, kunt u ze nog tot het eind van deze zomer zien rondtuffen. Ze zijn spuuglelijk, er zitten zeer weinig of geen mensen in en ze kosten de stad jaarlijks 480.000 euro. Toch vindt groene schepen Watteeuw dat geen nutteloze investering. Die ondingen waren volgens hem nodig om “mensen mee te krijgen in het verhaal van het circulatieplan.” Het ging er hem dus niet om een betere mobiliteit aan te bieden, het was een propagandastunt. Hoezeer de schepen in dat opzet gelukt is, leest u dagelijks in tientallen blije berichten op de sociale media. Overal in de wereld zou een politicus die verantwoordelijk is voor zulke verspilling stil in een hoekje gaan zitten hopen dat er niet teveel trammelant van wordt gemaakt. Hier speldt hij het wandelbus-fiasco als een medaille op zijn revers en maakt hij al verder wilde plannen. De schepen onderzoekt nu welk alternatief hij met het ‘vrijgekomen budget’ op de stad kan loslaten. Il faut le faire, in een stad met een miljard euro schulden, over een vrijgekomen budget spreken, na er nog eens persoonlijk 480.000 per jaar bij te hebben gelapt. Er is al beslist dat er een proefproject met taxifietsen komt. Zoals in New Delhi dus, daar worden ze riksja genoemd. Ze zijn er heel populair omdat het daar zeer warm en veelal zeer droog is. In een klimaat als het onze vrees ik er een beetje voor. Net zoals voor alle verdere mobiliteitsplannen van dit bestuur. Maar zolang u betaalt, kan het niet gek genoeg zijn.
  1. Nieuwe dekenij GroeneVeerle wilde hele zomer optredens organiseren, maar mag niet. “Ons Knaldrang-aanvraag werd goedgekeurd, maar de vergunningen niet”
    Gent

    Nieuwe dekenij GroeneVeer­le wilde hele zomer optredens organise­ren, maar mag niet. “Ons Knaldrang-aan­vraag werd goedge­keurd, maar de vergunnin­gen niet”

    Met vernieuwde krachten - vijf man sterk - stond de Dekenij GroeneVeerle in mei klaar om een hele zomer lang optredens te organiseren op de Groentemarkt én het Veerleplein. Het knaldrangfonds liet op zich wachten, maar toen dat uiteindelijk werd goedgekeurd, maakten ze een nieuw programma, voor augustus en september. Maar voor augustus krijgen ze nu geen toestemming om iets te organiseren. “Zeer jammer, het was nochtans een oer-Gents programma”, zucht Henk Hellemans.