Beeld ter illustratie.
Volledig scherm
Beeld ter illustratie. © BELGA

Kinderen met homoseksuele ouders presteren beter op school

Kinderen met homoseksuele ouders behalen betere schoolresultaten dan kinderen met heteroseksuele ouders. Tot die conclusie komen  drie onderwijseconomen van de KU Leuven. De voornaamste verklaring is dat homoseksuele koppels vaker een hogere sociaal-economische status hebben, maar er spelen nog andere factoren.

3 reacties

  • sam cristael

    2 jaar geleden
    Homoseksuele ouders kiezen ook bewust voor kinderen, die hebben geen accidentjes. Ze worden gescreend vooraf, hun relatie moet stabiel zijn, als persoon moeten ze stabiel zijn en een zeker intelligentieniveau hebben, de procedure is niet goedkoop, etc. Logisch dus dat die kinderen beter presteren, zij groeien op in een stabiele omgeving en zijn gewenst. De gezinnen van homoseksuele koppels zijn doorgaans ook kleiner dus meer tijd en aandacht voor elk kind.
  • Thomas Anderson

    2 jaar geleden
    Inderdaad deze koppels steken meer tijd in hun kinderen.Het is voor hun ook minder van zelfsprekend ouders te mogen zijn.
  • Emi Hergersberg

    2 jaar geleden
    hebben die onderzoekers werkelijk niks ander te doen dan zich met dergelijk thema bezig te houden. Hoe zit het met de prestatie bij kinderen wiens ouders geen "tijd" voor ze hebben ? Is emotionele verwaarlozing en daaruit vloeiende jeugdproblematiek al eens onderzocht ? Ik presteerde goed omdat er in mijn jeugd lekker gekookt werd als ik van school kwam en omdat mijn ouders er altijd waren als ik verdrietig was.
  1. Scholieren scoren voldoende op Nederlands en minder goed op wiskunde, Ben Weyts (N-VA) gaat “Vlaamse toetsen invoeren”

    Scholieren scoren voldoende op Nederlands en minder goed op wiskunde, Ben Weyts (N-VA) gaat “Vlaamse toetsen invoeren”

    Scholieren van het tweede jaar secundair onderwijs scoren voldoende voor Nederlands, maar nog onvoldoende voor wiskunde. Dat blijkt uit peilingen van het Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen, een samenwerking tussen de KU Leuven en de Universiteit Antwerpen. "Inzetten op Nederlands lijkt te lonen, maar deze resultaten tonen aan dat we daarnaast ook sterk moeten inzetten op wiskunde", zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). Hij kondigt de invoering aan van "Vlaamse toetsen, die focussen op Nederlands en wiskunde". De peiling gebeurde bij 3740 leerlingen uit 115 scholen (wiskunde) en 5568 leerlingen in 193 scholen (Nederlands) in mei 2022.