thinkstock
Volledig scherm
© thinkstock

Getouwtrek over de eindtermen in het onderwijs

UpdateDe discussie over de eindtermen in het Vlaamse onderwijs laait opnieuw op. Katholiek Onderwijs Vlaanderen vreest dat de nieuwe eindtermen neerkomen op een "verregaande overheidssturing" en dat de vrijheid van onderwijs wordt ingeperkt. Op politiek vlak krijgt de katholieke onderwijskoepel enkel steun van CD&V.

  1. Eén op de drie leerkrachten basisonderwijs durft amper Frans te spreken in de klas

    Eén op de drie leerkrach­ten basisonder­wijs durft amper Frans te spreken in de klas

    Een op de drie leerkrachten in het lager onderwijs geeft aan dat hij of zij het Frans onvoldoende machtig is, of dat de durf om die taal te spreken ontbreekt. Dat blijkt uit de Onderwijsspiegel 2017 die vandaag op het kabinet van Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) is voorgesteld. Goed nieuws is er anderzijds voor de algemene vorming in het beroepsonderwijs en het deeltijds beroepssecundair onderwijs (dbso) en het onderwijs van moderne talen in de derde graad van het algemeen secundair onderwijs. Die vakken kregen wel een goede beoordeling in deelrapporten.