Belga
Volledig scherm
© Belga

"Dringend betere omkadering voor de directeurs basisonderwijs nodig"

De Directiecommissie Katholiek Basisonderwijs (DCBaO), een belangenvereniging van directeurs in het basisonderwijs van het vrije net, heeft er nog maar eens op gehamerd dat een 15 jaar oude eis van hen dringend moet worden ingelost, namelijk de vraag naar meer omkadering voor de directeurs basisonderwijs. De DCBaO stelt een alternatief puntenberekeningssysteem voor waarbij per kind in de scholengemeenschap twee punten worden toegekend.

  1. OESO-rapport: leerlingen die papieren boeken lezen, scoren beter op leestest
    6

    OES­O-rap­port: leerlingen die papieren boeken lezen, scoren beter op leestest

    Leerlingen die vooral papieren boeken lezen, scoren opvallend beter op een leestest dan leerlingen die vooral digitale boeken lezen. Dat blijkt uit een rapport van de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) dat gekoppeld is aan de PISA 2018-resultaten. Uit dat rapport blijkt ook dat leerlingen uit socio-economisch benadeelde gezinnen wél steeds vaker toegang hebben tot digitale bronnen, maar steeds minder toegang tot papieren boeken.
  2. Onderwijskoepels geven Weyts onvoldoende voor aanpak lerarentekort: "20 jaar anciënniteit voor zij-instromers”

    Onderwijs­koe­pels geven Weyts onvoldoen­de voor aanpak lerarente­kort: "20 jaar anciënni­teit voor zij-instromers”

    De topmannen van de twee grootste onderwijskoepels, het GO! en Katholiek Onderwijs Vlaanderen, halen in een opiniestuk in ‘De Standaard’ uit naar Vlaams minister Ben Weyts (N-VA). "Zijn beleid mist alle urgentie om iets aan het lerarentekort te doen", vinden ze. In ‘De ochtend’ op Radio 1 ontkende Weyts dat met klem. “Drie jaar geleden was er nul jaar anciënniteit voor nul vakken, vandaag is er tien jaar anciënniteit voor twintig knelpuntvakken en twee ambten”, aldus de minister.