Getty Images
Volledig scherm
PREMIUM
© Getty Images

Wondermiddel of gevaarlijk? Steeds meer ouders geven hun kind melatonine om beter te slapen. Expert reageert

Steeds meer ouders vinden, met of zonder dokter, hun weg naar het slaaphormoon melatonine. Niet voor zichzelf, wel voor hun kind. Schattige gummy’s en druppeltjes beloven dat ze hun kroost sneller en beter zullen doen slapen. Slaaptherapeute Annelies Smolders waarschuwt: zo onschuldig is dat soms hélemaal niet. “Melatonine werkt niet bij elk kind hetzelfde.”

  1. 1+1 actie: schrijf voor de start van het WK veldrijden een Gouden Cross-ploeg in en krijg er een gratis team bij
    Gouden Cross

    1+1 actie: schrijf voor de start van het WK veldrijden een Gouden Cross-ploeg in en krijg er een gratis team bij

    Komend weekend vindt de apotheose van het veldritseizoen plaats. In het Nederlandse Hoogerheide strijden de renners om de felbegeerde regenboogtrui. Met de Gouden Cross kan je jouw eigen droomploeg samenstellen en zo prachtige prijzen scoren. Schrijf je voor de start van de wedstrijd bij de beloften (zaterdag 4 februari om 13 uur, red.) een ploeg in, krijg je er zelfs een gratis team bij.
  2. De Staat betaalt 2,80% intrest op je geld: hoe interessant is een rekening bij de overheid?
    Spaargids.be

    De Staat betaalt 2,80% intrest op je geld: hoe interes­sant is een rekening bij de overheid?

    Wie zijn spaargeld minstens een jaar kan missen, kan het op een e-DEPO bij de Deposito- en Consignatiekas van de Belgische Staat zetten. De opbrengst ervan wordt maand per maand vastgelegd. Voor januari was dat 2,40%, voor februari stijgt de rente tot 2,80%. Let wel: je geld moet voor de eerste van de maand op de rekening staan om die maand recht op een rente te hebben. Spaargids.be zet alles op een rij.
  3. Gaat opstaan moeilijker nu de ochtenden donkerder zijn? Logisch, zegt slaapexperte, en de oplossingen zijn simpel
    PREMIUM

    Gaat opstaan moeilijker nu de ochtenden donkerder zijn? Logisch, zegt slaapexper­te, en de oplossin­gen zijn simpel

    De dagen worden verrassend snel korter en donkerder in de herfst. Lastig voor wie ’s ochtends vroeg uit bed moet. Dat warme bed verlaten voor de donkere buitenwereld: wat een hel. “Duisternis maakt zowel ochtend- als avondtypes extra moe”, weet slaapexperte Annelies Smolders. Ze kent gelukkig een pak methodes om op donkere ochtenden makkelijker uit bed te raken. “Zodra de wekker gaat een halfuurtje Netflixen? Goed idee.”
  1. Nooit honger in de ochtend? Voedingscoach: “Dat is geen positieve zaak”

    Nooit honger in de ochtend? Voedings­coach: “Dat is geen positieve zaak”

    Je hebt deluxe ontbijters en je hebt zij die tot de middag met een tas zwarte koffie verzadigd zijn. Dat laatste is een probleem, zegt voedings- en wellnesscoach Marisa Hope. Ze ziet het als een signaal dat je lichaam het moeilijk heeft: je hebt te veel stress. Kan, zegt diëtiste Celien Rombouts. Maar er is veel meer. Ze legt uit of we in de ochtend wel of niet moeten ontbijten en hoe je die stress aanpakt.
  2. Ouders getuigen op sociale media over het extreme slaaptekort: “Ik ben op, ik ben kapot”
    PREMIUM

    Ouders getuigen op sociale media over het extreme slaapte­kort: “Ik ben op, ik ben kapot”

    “Ik kan niet snoozen, niet recupereren. Ik dacht dat ik wist wat moe zijn was, maar dit is een whole other level.” Extreme vermoeidheid teistert nagenoeg alle (nieuwe) ouders. Evelien (31) en Elisabeth (31) overleven al maanden of jaren op een paar uur slaap en schrikken van de tol daarvan op hun welzijn en leven. “Ik hoor van andere ouders dat ze zo achter het stuur kruipen, ook al merken ze: dit gáát niet.” Een slaapexperte die met oververmoeide ouders werkt, geeft advies.