Waarom je chocolademelk moet drinken na het sporten

Getty
Van proteïneshakes tot bananen, er wordt heel wat advies gegeven over wat je nu het beste kan eten of drinken na een stevige work-out. Onderzoek stelt een nieuwe, lekkere optie voor: chocolademelk. 

Het is geen 1 april en het is écht geen grap. Onderzoek van Shahid Sadoughi University in Yazd, Iran, toont aan dat sporters die chocolademelk drinken na een stevige work-out zes minuten langer kunnen sporten dan wanneer ze andere drankjes drinken. Daarnaast is het positief voor je hartslag en melkzuurspiegel.

De reden? Chocolademelk bevat koolhydraten, proteïnen, vetten en water. Stuk voor stuk belangrijk voor een goed herstel na het sporten. 

De onderzoekers bekeken 12 bestaande studies waarin zo'n 150 deelnemers chocolademelk dronken na een sportprestatie als lopen of fietsen. De deelnemers werden dan onderworpen aan testen waarbij hun hartslag, melkzuurspiegel en vermoeidheid werd opgemeten. Zo werd ontdekt dat chocolademelk minstens even of zelfs effectiever was dan een placebo of andere sportdrankjes. Al geven de onderzoekers zelf aan dat meer onderzoek nodig is om definitieve conclusies te trekken. 




9 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Filip Eriksen

    Artikel is een beetje ongelukkig opgesteld (vertaald?) maar het klopt wel.

  • Peter Buyck

    Minstens even goed als een placebo... 6 minuten langer NA het stoppen met sporten... Ja misschien een goede recuperatiedrank maar niet TIJDENS. Ik zie me echt geen fles chocomelk meenemen gedurende 3 uur in de zon...

  • Wim Tytgat

    Als je de melk niet wil! Vervang hem door een alcoholische chocococtail o zo gezonder.

  • Anthony van der Borght

    En als je alles gelooft wat dat ze zeggen Geloof je in sinterklaas..

  • Dominique Hellebuyck

    Luisteren naar je lichaam en u vragen stellen bij wat je doet en eet is ook heel goed