Klimaatvriendelijk roadtrippen: de mooiste treinreizen van Europa

Getty Images
De omroepen geven vandaag in Het Laatste Nieuws eerlijk toe dat ze worstelen met de milieu-impact van programma’s als ‘Reizen Waes’, ‘De Mol’ of ‘De wereld rond met 80-jarigen’. Voor velen ongetwijfeld een herkenbaar schuldgevoel. Gelukkig kan je met de trein ook heel wat kanten op. Geen zorgen om je ecologische voetafdruk, wél volop genieten van het landschap dat voorbijschuift. 

Van Zermatt naar St. Moritz (Zwitserland)

Een van de bekendste panoramatreinen? Dat is zonder twijfel de Glacier Express, die rechtstreeks door het hart van de Zwitserse Alpen rijdt. Je bent aan de voet van de Matterhorn in Zermatt, 8 uur later eindig je in St. Moritz. Ondertussen slingert de trein langs steile rotsen, smalle valleien, groene bossen en pittoreske dorpjes. Het toppunt van de reis: het uitzicht op de 2.000 meter hoge Oberalpass. 

Van Oslo naar Bergen (Noorwegen)

De trip van Oslo naar Bergen is door Lonely Planet uitgeroepen tot een van de mooiste treinreizen ter wereld. En met reden, want onderweg kan je je vergapen aan de meest spectaculaire vergezichten in Noorwegen. Je passeert het hoogste bergplateau van Europa: Handangervidda. Zelfs tijdens de zomermaanden heb je dus nog kans om sneeuw op de bergtoppen te spotten. Knap!

Van Glasgow naar Mallaig (Schotland) 

Ook bij de West Highland Line moet je geen boek of magazine meenemen om je te vermaken. Gewoon uit je raampje turen. Je komt immers ogen tekort om de ongerepte Schotse wildernis te bewonderen. Het is dan ook geen verrassing dat deze treinreis 10 jaar geleden als eens werd gekroond tot mooiste route ter wereld. 

Een leuk weetje: deze trip is een heuse aanrader voor fans van ‘Harry Potter’. Onderweg passeer je immers het Glenfinnan viaduct dat te zien is in de films. Met een beetje verbeelding kom je dus terecht in de wondere wereld van de Zweinstein-express.

Van Lissabon naar Porto en Pocinho (Portugal)

Twee jaar geleden ontdekte ondergetekende Portugal met de trein. De conclusie: een dikke aanrader. Neem de trein in hoofdstad Lissabon richting Porto, en brei zo 2 zonnige citytrips aan elkaar. Reis daarna verder met de Linha Douro naar Pocinho. Extra leuk is dat je vlak naast de rivier en de grasbanken zoeft. Onderweg kan je één van de vele wijngaarden bezoeken. Proeven van porto en wijn is er geen optie, maar een must! 

Van Belgrado naar Bar (Servië en Montenegro)

Voor romantische vergezichten hoef je géén uren op een vliegtuig te zitten. Dat bewijst ook de lijn tussen Belgrado en Bar. Naar verluidt kom je langs rotsen, meren en hartveroverende dorpjes. Plof je neer op één van de fluweelgroene zitjes in een wagon én genieten maar. 

Van Parijs naar Venetië (Frankrijk en Italië)

De Venice Simplon-Orient-Express is ongetwijfeld dé trein voor de luxepoezen onder ons. De trein is immers samengesteld uit gerestaureerde wagons uit de jaren 20 en 30. Één blik, en je stapt precies terug in de tijd. Er zijn zelfs Grand Suites: luxueuze privéaccommodaties mét badkamer, onbeperkte champagne en een butlerservice. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze trein soms de ‘grand hotel op wielen’ wordt genoemd. 




14 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Tony Van den Eynde

    Er zijn meerdere redenen om met de trein te reizen: het is vermoedelijk milieuvriendelijker en doordat het trager en dicht bij de grond veel aangenamer en mooier. Maar... het is per kilometer gerekend veel te duur.

  • Nico Vanden Buys

    Kan tweemaal met het vliegtuig op vakantie gaan voor de prijs van een treinreis naar de Provence. Dus keuze is vlug gemaakt.

  • bryan de ceuster

    Eugene Peeters: Treinen rijden sowieso, dus of je daar nu mee meerijdt of niet: ze stoten sowieso uit. Je kan er dus beter gaan opzitten, je veroorzaakt 0% extra uitstoot. Vliegtuigen daarentegen worden extra ingezet als er extra vraag is. Jouw vliegreis kost dus extra uitstoot. De berekening is m.a.w. duidelijk: Treinreizen is enorm klimaatvriendelijk.

  • Marc Van Horebeek

    En de CO2 uitstoot van de centrales die de stroom voorzien voor de locomotieven??? Bovendien rijden er nog heel veel diesellocs ... Kortzichtigheid van de pioniers zeker.

  • Ros kris

    Wat een gezever lees je hier toch allemaal. De trein is opeens ook niet meer goed. Ga dan allemaal met de fiets, maar kijk dan eens hoeveel energie en uitstoot er bij komt kijken om het ijzer van uw fiets te maken. Hoeveel uitstoot er bij komt kijken om die van China naar hier te krijgen, want anders is hij te duur. Maak de trein goedkoper en er zullen meer mensen gebruik maken van die vervoersmiddel. Het is nu veel goedkoper om met de auto te gaan, dan de trein te nemen.

Video