Exclusief voor abonnees

Hoe reageer je op die vervelende tante en wat doe je als je te veel gedronken hebt? Zo overleef je de feestdagen

Damagecontrol met eindejaar

Die verre tante die je alweer vraagt waarom je nog steeds huurt. Wij geven tips over hoe je haar beleefd afscheept.
Ana Jarén Die verre tante die je alweer vraagt waarom je nog steeds huurt. Wij geven tips over hoe je haar beleefd afscheept.
Stille nacht, heilige nacht. De overvloed wacht. In de vorm van hopen kalkoen, sloten champagne en een agenda vol sociale verplichtingen. Om van het katergevaar nog maar te zwijgen. Zo doe je aan damagecontrol in de meest wonderlijke tijd van het jaar.

Te veel gegeten

Het probleem der problemen op feestdagen: je ogen waren te groot, je maag bleek wat te klein. En nu voel je je even vol als de gevulde kalkoen die je net verorberd hebt. Wat nu?

Diëtiste Sanne Mouha: “Besef dat de woorden ‘feest’ en ‘dagen’ de onderdelen zijn van de samenstelling feestdagen’. Obsessief bezig zijn met calorieën zet een domper op de vreugde. Sla vooraf geen maaltijden over. Niet alleen omdat het geen goede indruk maakt als je uitgehongerd op de toastjes met paté vliegt, vooral omdat je dan de neiging hebt om die opgespaarde calorieën te compenseren met extra kroketten of chocomousse. Zo ben je er dus aan voor de moeite.”

“Genieten kan ook zonder de remmen volledig los te gooien. Vraag of je zelf mag opscheppen en neem kleine porties. Dat staat ook goed: de gastvrouw of -heer voelt zich gevleid als je extra vraagt. Groenten vullen goed en bevatten weinig calorieën. Helaas is jezelf bedienen niet altijd mogelijk. Eet dan gerust, geniet en laat het overschot gewoon staan.”

“Ga je pas laat aan tafel en denkt je rommelende maag al aan een aanval op de kom chips? Wapen je vóór vertrek met soep, een stuk fruit of wat rauwe groenten.”

“Veel praten helpt ook tegen overeten. Daardoor eet je trager en heeft jouw maag de tijd om aan je hersenen te signaleren dat je genoeg hebt. Wie snel eet, krijgt dat signaal te laat. Voorzie je rijkelijk van water. Dat helpt bij de vertering.”

Nam je toch die ene hap te veel? Zet een stapje in de wereld. “Wat water met gember of citroen helpt bij de vertering, net als een drankje met wat bruis. Maar nog beter is het om de benen even te strekken. Ook al voelt het alsof ze je kunnen rollen, met een wandeling raak je snel van dat vervelende gevoel af.”

Te veel gedronken

Feestdagen en katers gaan samen als feestdagen en bubbels. Toch kan je al dat gekerm op de bank tijdens the day after vermijden. Of toch enigszins verlichten. Hoe doe je dat?

Diëtiste Sanne Mouha: “Zowel vooraf als achteraf geldt: water, de rest komt later. Hoe beter je aan de feestdis gehydrateerd blijft, hoe minder het risico op een kater. Zorg er daarom altijd voor dat je glas water gevuld is. Alcohol droogt je lichaam uit, met neveneffecten als hoofdpijn en misselijkheid tot gevolg. Als je dat de dag erna aan den lijve ondervindt, is water drinken de beste vorm van damagecontrol. Het restje dat nog in de fles cava of prosecco zit, kan je dan weer beter in de gootsteen gieten. Beginnen met datgene waarmee je gestopt bent, is echt geen aanrader. Je stelt je kater alleen maar uit.”

Maaltijden hou je het liefst een pak soberder dan de dag ervoor. “Eigenlijk is een kater hebben hetzelfde als vergiftigd zijn: je lichaam gaat in overlevingsmodus en duwt je richting vet en suiker. Vandaar die plotse trek in koekjes of fastfood. Al zal niet iedereen dat kunnen verdragen: je maag kan nogal gevoelig zijn, dus je kan beter voor lichte voedingsmiddelen kiezen. Melkproducten als yoghurt en pudding helpen tegen oprispingen. Kies droge voedingsmiddelen als cornflakes, toast of beschuit, eventueel belegd met wat (smeer)kaas. En verder: water, water en nog eens water. Dat is de detoxmanier bij uitstek.”

Te veel familiefeestjes 

Stille nacht, heilige nacht. Of eerder: schijnheilig? Kerstmis mag gelden als feest der verzoening, toch verheugt niet iedereen zich op een rondje tafelen met de (schoon)familie of dat gehol van feest naar feest. Al zeggen we dat niet te luid. Hoe ga je om met vervelende familie?

Marleen Heylen, lector levenslooppsychologie (University College Leuven): “Je familie heb je niet te kiezen, de manier waarop je de feestdagen doorbrengt wél. Ofwel speel je het obligate scenario mee, ofwel maak je een eigen scenario. Een kerstfeest zou meer moeten zijn als een trouwfeest: koppels zitten al lang niet meer vast aan een kerkelijke ceremonie en viergangendiner. Vul dus gerust ook je kerstfeest non-­conformistisch in.”

Mogelijk kunnen het gebraad en het gezelschap op zich je wel bekoren, maar zijn het de kleine dingen waar je je aan ergert. Klassiekers als ‘Waarom zien we jou zo weinig?’ of ‘Huren jullie nu nog altijd?’. “Hoewel ik doodeerlijk ben, vind ik een leugentje om bestwil in zo’n situatie geoorloofd. Alsof zo’n verre tante die je één keer per jaar ziet zaken heeft met jouw privé­leven. Reflecteer vooraf over het afgelopen jaar en bedenk wat je op dergelijke standaardvragen kan antwoorden.”

Te veel uitgegeven

Blijf je bij het nieuwe jaar steevast met een lege portemonnee achter? Uitgegeven geld tover je helaas niet terug. Maar je kan je wel voornemen om het in 2019 anders aan te pakken. Hoe pak je dat aan? 

Budget- en organisingcoach Sara Van Wesenbeeck: “December staat bij velen geboekstaafd als een dure maand. Maar dat hoeft niet altijd zo te zijn: door vooraf de rekening te maken, blijven de rode cijfers op je bankrekening achterwege. Beslis niet tijdens het winkelen zelf hoeveel je maximaal wil uitgeven aan cadeaus, eten en feestoutfits. Dat geeft je de kans om gerichter en budgetvriendelijker op zoek te gaan.”

“Ook voor het diner kan je baat hebben bij zo’n lijstje. Vind je het moeilijk om een maximumbedrag vast te leggen? Noteer dan alle kosten en neem na het feestgedruis de rekeningen onder de loep. Bekijk je uitgaven kritisch. Schrap wat overbodig was en bekijk wat goedkoper kan. Zo heb je een leidraad voor volgend jaar, of voor andere feestelijke aangelegenheden.”

Lees ook binnen HLN+ :

Herken jouw frenemies: toxische vriendinnen en wat je ermee aan moet

Charlize Theron: “Perfectie? Dat is een illusie”

“Ik was al langer klaar voor kinderen. Ik heb op Charlotte gewacht”




Reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.