Exclusief voor abonnees

HLN test de populairste pretparken van Europa. Vandaag De Efteling: “Dat een attractie mij nog eens schaamteloos naar adem doet happen, is best prettig”

De Symbolica — het Paleis der Fantasie — is één van die typische Efteling-atrracties: betoverend voor klein én groot.
RV De Symbolica — het Paleis der Fantasie — is één van die typische Efteling-atrracties: betoverend voor klein én groot.
De Efteling is zo'n evidentie voor Vlamingen en Nederlanders dat je haast zou vergeten hoe uniek het park is. Zoals de Efteling compromisloos kiest voor een sprookjesachtige sfeer, zo geeft het park geen duimbreed toe op de intensiteit van zijn ruige attracties. Wie ervoor openstaat, moet en zal de daver op het lijf krijgen.

Je hebt 3% van dit artikel gelezen

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en lees onbeperkt alle artikels. Meer dan 200.000 mensen gingen je voor.

  • Slechts €6,95 €4,95 per 4 wekenGeniet 1 jaar van deze voordelige prijs
  • Lees 4 weken gratisEn krijg onbeperkt toegang tot alle artikels
  • Stop wanneer je wilOok tijdens jouw proefperiode
Lees 4 weken gratis



3 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Victor Ypres

    Die wachttijden lijken toch niet echt overeen te komen met het filmpje. Leek me een zeer rustige dag. En ook bizar dat Symbolica dan nog de kortste wachtrij had, want normaal moet je daar het langst aanschuiven.

  • erik vercammen

    Altijd fan geweest van Efteling. Maar wat Efteling en andere parken missen is animatie tijdens het aanschuiven. Het begint te beteren maar aan de parken in Amerika kunnen ze nog niet tippen. Ik heb vorige keer 6 attracties kunnen doen waar we telkens een uur voor moesten aanschuiven. Reken daar eten en drinken en parking bij en dat was de dag. Best duur dan en dan!

  • Johan Mestdagh

    de python is een oude baan uit 1981 maar tegelijkertijd ook splinternieuw. In 2018 werd ze helemaal, behalve de lifthill, afgebroken en weer heropgebouwd, overigens door de Belgische firma.