Herken jij ze nog? Expo viert 35 jaar Belgische reclamegeschiedenis

Agency: TBWA
De Creative Belgium Awards bestaan 35 jaar, en dat wordt gevierd met een overzichtstentoonstelling waarin de 35 jaarboeken gepresenteerd worden. Deze awards zijn de belangrijkste (creatieve) prijzen in ons land voor reclamecampagnes. De expo, die morgen op 20 september opent en een week gaat duren, neemt je mee doorheen 35 jaar reclamegeschiedenis. Met soms hilarische maar eveneens pakkende voorbeelden als resultaat.

In 1976 vonden de eerste awards plaats met de Pubprijstentoonstelling. Josephine Overeem, initiatiefneemster en oprichtster van het vakblad Pub, organiseerde deze eerste editie. De prijsuitreiking vond toen plaats in de ontvangstruimte van Bank Brussel Lambert, in Brussel. In 1980 kwam er een eerste echt jaarboek, Pub Award.

Wat later richtten creatieven uit diverse bureaus een eigen club op – de Creative Club. In het najaar van 1982 werd de Creative Club formeel de Creative Club of Belgium (CCB). In 2015 veranderde de nieuwe directie de naam in Creative Belgium. Jens Mortier, oprichter van mortierbrigade staat al sinds 2006 aan het hoofd van de organisatie.

“Het zelfvertrouwen dat de Rode Duivels nu hebben, dat hadden de reclamebelgen eind van vorige eeuw ook: het gevoel van 'wij kunnen ook wereldkampioen worden’. Dat is een paar keer gelukt. En wij hopen hetzelfde van de Duivels,” vertelt Jens Mortier.

'the book' en een expo

Op 20 september verschijnt dus 'the book 2018', met een compleet overzicht van alle winnaars en genomineerden van het afgelopen jaar. En die lancering wordt deze keer gecombineerd met een expo. Een week lang kan je alle 35 jaarboeken inkijken, en zo een compleet overzicht krijgen van 35 jaar reclamegeschiedenis in België.

Praktisch

Expo: 35 YEARS OF BELGIAN ADVERTISING, van 21/09 tot 27/09, elke dag doorlopend van 8u tot 16u, gratis. Firma, Schaarbeeklei 636, 1800 Vilvoorde.

Het boek: Uitgeverij LannooCampus, € 29.99, online te koop via Lannoo en bij de gespecialiseerde boekhandel.

Agency: Lowe Marschalk Troost
Agency: LDV/ Partners
Agency: Duval Guillaume Antwerp
Agency: Lowe Marschalk Troost
Agency: LVH



6 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Louis Bouduin

    Laat het nu net die vluggertjes zijn die me na al die jaren het beste zijn bijgebleven en het meest van heb genomen. Dus dat snel vrijen was zo dom nog niet. Over dat rijden spreek ik me niet uit..

  • Eric Deleu

    De beste naoorlogse politieke xampagne was ongetwijfeld de bokshandschoen. Iedereen kent dit nog.

  • Peter Buyck

    Wie zegt dat de vrouw carrière MOET maken beste Rijk der Vrouw?

  • marc de Volder

    Creative Belgium Awards...dat Vlengels toch.

  • Franco Spertini

    Het is duidelijk dat het er vroeger wat minder streng aan toe ging. Nu zie je een stukje huid en de sociale media ligt plat.