Exclusief voor abonnees

Doseren begint bij het aperitief

Tijdens de feestdagen zijn de verleidingen overal. Met enkele regels in je achterhoofd doseer je perfect tijdens het aperitief.
Shutterstock Tijdens de feestdagen zijn de verleidingen overal. Met enkele regels in je achterhoofd doseer je perfect tijdens het aperitief.
Op je lijn letten tijdens de feestdagen is niet makkelijk, de verleidingen zijn werkelijk overal. Om goed te doseren moet je niet tegen alles ‘nee’ zeggen, dus eet gerust nog een hapje. Wat je wel moet doen is verstandige keuzes maken. Misschien denk je dat die groentechips gezonder is en dat een kaasje nu en dan geen kwaad kan. Met enkele regels in je achterhoofd doseer je perfect tijdens het aperitief zodat er nog genoeg plaats is voor dat heerlijke hoofdgerecht. 

Beter olijven dan kaasblokjes

Op heel wat plaatsen liggen ze zusterlijk naast elkaar op dezelfde schotel: de olijven én de kaasblokjes. Wat telkens weer twijfel veroorzaakt bij de genodigden. Niet doen! De olijven zijn met voorsprong de slimste keuze. Waar 100 gram olijven gemiddeld 160 kcal bevatten - goed voor slechts 3 kcal per olijf - is dat bij kaas even anders. Sowieso bevat kaas van nature veel vetten, goed voor 370 kcal per 100 gram, en is één blokje kaas al 23 kcal rijk. Anders gezegd: voor één blokje kan u probleemloos zeven olijven naar binnen smikkelen!

Chips niet slechter dan groentechips

Wie van de chips wil blijven omdat groentechips natuurlijker lijken, is eraan voor de moeite. Want in beide zitten exact evenveel calorieën: 540 kcal per portie van 100 gram om precies te zijn. Ofwel: 108 kcal per handjevol (20 gram). Evenmin zijn groentechips gezonder: door de verhitting bij het frituren zijn de meeste vitaminen toch al verloren gegaan. Enig pluspunt: meestal zijn groentechips iets dikker, waardoor je langer moet kauwen. Zo zal je er trager en dus minder van eten.

Probeer sowieso deze knabbels altijd als kleine snack en niet als ‘maaltijd’ te zien. En voor wie er echt niet kan afblijven, is er deze eenvoudige tip: ga gewoon strategisch aan de andere kant van de tafel staan.

Beter borrelnootjes dan pinda’s

Wie bij de nootjes op de kleintjes wil letten, grijpt beter naar borrelnootjes dan naar pinda’s. In tegenstelling tot wat je zou denken, bevatten die nootjes met een krokant jasje minder calorieën dan ‘naakte’ pinda’s. Net door dat krokantje jasje bevatten die borrelnootjes procentueel meer koolhydraten en dus minder eiwitten en vetten dan de pinda’s zonder laagje. Terwijl 100 gram borrelnootjes goed is voor 540 kcal, loopt dat bij evenveel pinda’s op tot 624 kcal.

Meer drinken = meer honger

Ook wie niet meer achter het stuur hoeft te zitten, doet er goed aan niet in de drank te vliegen. Wie door de overdaad aan alcohol minder geremd wordt, dreigt niet alleen foute dingen te zeggen tegen die vervelende nonkel, maar heeft ook sneller honger en zal zich als een roofdier op de hapjes storten. Waardoor je van al dat zout en andere hartigheid opnieuw dorst krijgt. Je bent gewaarschuwd.

Beter bier dan gin-tonic

Kies liever voor bier, of zelfs cava of wijn, dan voor een cocktail. Zelfs een eenvoudige mixed drink als gin-tonic flirt al met de 200 kcal, om over een wat complexere cocktail nog maar te zwijgen, waar de grens van 250 kcal gegarandeerd overschreden wordt. Terwijl een gewoon pintje in een glas van 25 cl hooguit 100 kcal zitten.

Beter limonade dan fruitsap

Alvast bedankt aan onze BOB die ons veilig naar huis voert. Maar ook voor die BOB is een glaasje sinaasappelsap niet altijd de beste keuze. Met 45 kcal per 10 cl bevat fruitsap meer suiker én dus meer calorieën dan limonade (38 kcal/10 cl) en cola (41 kcal/10 cl). Zelfs de mierzoete kinderchampagnes van Kidibul en co bevatten met 40 kcal minder calorieën.

Wie rechtstaat, kan meer bubbels aan

Alleen al door recht te staan kan je flink wat calorieën verbranden. Wie een uur rechtopstaand klinkt op het nieuwe jaar, zal gemiddeld 50 kcal extra verbranden dan de ‘zittenblijvers’. Kortom: met elk anderhalf uur op beide voeten is er alweer een glaasje cava ‘verbrand’. Ga dus eens kijken in de keuken of speel wat wat neefjes en nichtjes. Met al dat rondlopen en spelen zal je sowieso minder snel verleid worden door al die hapjes.

Beter cava dan wijn

Nip beter van een glaasje bubbels dan van gewone wijn. Niet dat in cava zoveel minder calorieën zitten, maar je neemt er wél minder van op, simpelweg omdat de glaasjes kleiner zijn. Met zo’n 10 cl cava of andere bubbels gaat het om ongeveer 80 kcal, terwijl een standaardglas wijn (12,5 cl) zo’n 100 à 110 kcal levert.

En morgen stappen, wandelen en fietsen

Als je naar het eind van de aperitief toe zou twijfelen tussen nog één laatste, afsluitend glaasje cava, weet dan dat 27 minuten stappen, 7 minuten joggen of 9 minuten fietsen helpen om die extra 80 kcal bubbels the day after kwijt te spelen.

HLN+ bundelde tal van adviezen over hoe je rampen aan tafel best aanpakt en hoe je een stressloos kerstmenu maakt. Bekijk hier het feestdossier.

Deze artikels lees je ook binnen het feestdossier:

Sandra Bekkari’s supersnelle kerstmenu

Wat kan en wat kan niet aan de feesttafel

Een mooie feesttafel hoeft niet veel te kosten. Véronique Leysen geeft tips




Reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.