Dankzij deze verrassende tips ben je zo van je jetlag af

unsplash
Vakantie en verre reizen, what's not to love? Wel, thuiskomen en een paar dagen helemaal ontregeld zijn. Nog erger is aankomen op jouw geweldig vakantieoord en meteen je bed willen inkruipen. Dankzij deze tips pas jij je zo aan het tijdsverschil aan.

1. Reis slim

Eén van de beste trucjes om een jetlag tegen te gaan, begint al van voor je het vliegtuig opstapt. Probeer tijdens het regelen van je reis een vlucht te boeken die aankomt wanneer het nog licht is buiten. Nog even rondlopen in het daglicht zal ervoor zorgen dat je lichaam zich sneller aanpast aan het nieuwe ritme.

2. Vergeet cafeïne

Een kopje koffie lijkt in jouw ogen misschien wel het perfecte middel om een jetlag tegen te gaan, maar toch is het best dat je even wacht met het drinken van cafeïne tot je aan het nieuwe uur bent aangepast. Te veel cafeïne drinken voor je moet slapen zal voor een onrustige nachtrust zorgen. 

Kan je niet zonder een warm drankje? Probeer dan eens kamille thee, daarin zit een stof die ervoor zal zorgen dat je spieren beter ontspannen, waardoor jij helemaal zen aan je vakantie kan beginnen.

3. Niet slapen

Geef niet toe aan de vermoeidheid. Probeer geen powernaps te doen tussendoor, hoe verleidelijk ze ook mogen zijn. Kruip pas in bed op de normale tijdstippen van je vakantiebestemming. Zo wen je het snelst aan het plaatselijke ritme van jouw bestemming. 

Wat je wél moet doen is op het vliegtuig proberen je ogen te sluiten. Neem eventueel een doekje mee om je ogen te bedekken, zodat je geen last hebt van het licht.

4. Forceer niet

Hoe leuk het ook is om elke dag een goed gevulde planning te hebben met leuke activiteiten, probeer dat te vermijden. Doe de eerste dagen rustig aan. Je lichaam zal tijd nodig hebben om te herstellen. Dé vuistregel is dat je lichaam één dag nodig heeft om te herstellen per uur tijdsverschil.  

Denk jij je te kunnen redden met slaappillen om 's avonds op je bestemming toch te kunnen slapen? Laat die maar op het nachtkastje liggen want ze zullen je bioritme op termijn alleen maar meer in de war sturen. 


5. Eet licht en drink veel water

Je lichaam moet zich aanpassen aan de nieuwe omstandigheden. Dat zorgt ervoor dat je spijsvertering niet hetzelfde draait als in België. Nog zin in een vette hamburger voor hett vertrek? Probeer niet in de verleiding te komen en vermijd een vettige maaltijd.

Ga voor een fris slaatje, soepje of een stuk fruit en drink veel water. Alcohol en koffie wekken de indruk dat ze je een boost geven om de slaap te overwinnen, maar in realiteit drogen die dranken je lichaam uit.