Ga naar de mobiele website
^ Top

5 vliegtuiggeheimen die je eigenlijk liever niet wou weten

Unsplash
Wat niet weet, wat niet deert. Toch? We beseffen heus wel dat niet alles in het leven volgens het boekje gaat. En ook in de wereld van de luchtvaartmaatschappijen zijn er geheimen waarvan het personeel liever niet heeft dat de reizigers er weet van hebben. Maar het internet zou het internet natuurlijk niet zijn, moesten net die dirty little secrets niet aan de grote klok gehangen worden.

Enkele maanden geleden werd een topic gestart op Quora, een website die zichzelf omschrijft als een plek om kennis te delen om de wereld beter te kunnen begrijpen, waarin werd gevraagd welke geheimen piloten voor reizigers achterhouden. Het duurde dan ook niet lang voor piloten, luchtvaartdeskunidgen, reisagenten en luchtvaartpersoneel de best bewaarde geheimen met de hele wereld deelden. Wie vandaag of morgen nog op het vliegtuig stapt, u weze gewaarschuwd.

Vroege vluchten verlopen vlotter

Oké, dit wil jij natuurlijk wél weten, maar een van de vele dingen die piloten je niet zullen vertellen, is dat vroege vluchten over het algemeen beter verlopen omdat de lucht minder hobbelig is. Daarnaast heeft het aardoppervlak nog niet de kans gehad om op te warmen waardoor de kans op onweer en storm opvallend kleiner is.

Vliegtuigen worden voortdurend geraakt door bliksem

Passagiers die later op de dag opstijgen hebben door de warme lucht meer kans om in een storm verzeild te geraken. Blijkbaar wordt ieder vliegtuig jaarlijks minstens een keer geraakt door de bliksem. Maar no big deal, de toestellen worden erop gebouwd om tegen een stootje te kunnen.

Kraanwater is erg vuil

Studies hebben uitgewezen dat 1 op de 8 vliegtuigen niet aan de vereisten van de waterveiligheid voldoet. Dat komt omdat de waterleidingen om de toiletten door te trekken dichtbij die van het drinkwater lopen, waardoor kruisbesmetting van het water kan plaatsvinden wanneer beide faciliteiten op hetzelfde ogenblik worden benut.

Piloten slapen in de cockpit

Aangezien de meeste mechanismen geautomatiseerd zijn op een vliegtuig, is het niet ongewoon voor piloten om een dutje te doen tussen het opstijgen en landen. Vaak gaat het om een powernap van 10 minuutjes, dus geen reden tot paniek.

De waarheid wordt mooi verpakt

Piloten zullen bij hevige mist nooit zeggen dat ze 'geen zicht' meer hebben, in plaats daarvan zullen ze de passagiers geruststellen door te zeggen dat er slechts 'een beetje mist' is. Ook 'technische problemen' is eigenlijk gewoon codetaal voor 'er is wel degelijk iets kapot'. Een leugentje om bestwil.




3 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Anny Bollens

    Veel meer risicos met de wagen voor lange afstanden! Als er een ramp met een vliegtuig gebeurd,weet heel de wereld het. Overal iedere dag autoongevalen.

  • Jef Kinne

    Goed da ze het zo doen... anders alle dagen 'horror verhalen' in de kranten... Indien je liever ni vliegt : pak dan je 4wieler en zwijg!!!

  • Bert Hoover

    Wat een onzin lezen we hier weer....

Meld een bug