Exclusief voor abonnees

‘Ok boomer’: het antwoord van Generatie Z op al wie bekrompen is

Een bekende meme met opschrift ‘Ok, boomer’.
rv Een bekende meme met opschrift ‘Ok, boomer’.
Amerikaanse tieners hebben het gevonden. Twee woordjes waarmee ze iedereen van boven de 30 die kritiek heeft, kunnen kaltstellen: ‘Ok boomer’. Sommigen hebben van die slagzin ook al een booming business gemaakt. 

“De millennials en Generatie Z hebben  last van een Peter Pan-syndroom”, zo verklaarde een man met wit haar en een baseballpetje in een clip op de videoapp TikTok. “Ze willen niet volwassen worden.” Het antwoord kwam via reacties van duizenden tieners, maar steeds met de eenvoudige boodschap: “Ok boomer.” 

Al sinds een aantal maanden zijn deze twee woordjes het geliefkoosde antwoord van Amerikaanse tieners op kritiek van ouderen. Wat ‘Make love not war’ voor de hippies was, is ‘Ok boomer’ min of meer voor Generatie Z, schrijft The Guardian. Een simpel zinnetje dat de idealen van een generatie kan samenvatten, en hun conflict met een andere generatie aanduidt. Dat de commentaar vooral populair is op TikTok, is dan ook veelzeggend. De app waarmee vaak lipsync-video’s worden gedeeld, is kort gezegd onbekend terrein voor iedereen boven de 25.  

Strijdkreet

Op zijn plat Hollands is dat zoiets als ‘Lul maar lekker weg’”, zegt de Nederlandse trendwatcher Jos Ahlers. Het kan dan misschien een slagzin van een generatie zijn, maar ‘Ok boomer’ is natuurlijk ook gewoon lekker om te zeggen. “Het ligt helemaal in de lijn van wat we zien bij jongeren wereldwijd. Ze gaan zich ergeren aan allerlei uitspraken van de oudere generaties. Bij ons geven jongeren hen ervan de schuld dat de pensioenen een chaos zijn en de zorgsector ook. Ze worden daar steeds kwader over.” 

In de VS gebruiken jongeren het echt als een strijdkreet. Iedereen die in YouTube-video’s of – zoals de Amerikaanse president Trump – op Twitter kritiek spuit op de jongere generaties, krijgt een welgemikte ‘Ok boomer’ naar zijn hoofd. Dat hoeven dus ook geen babyboomers te zijn: mensen die grofweg in de eerste twee decennia na de oorlog zijn geboren. Volgens The New York Times is het toepasbaar op iedereen boven de 30. 

Anderen vinden dat je ‘boomer’ veel ruimer kunt interpreteren. Jongeren gebruiken het zelfs vaak onder elkaar. “Boomer gaat eigenlijk meer over je persoonlijkheid dan over je geboortejaar”, zegt een Amerikaanse tiener tegen Euronews. Een andere valt hem bij. “Het is inderdaad een persoonlijkheidstype: iemand die geen nieuwe ideeën verdraagt, dat soort zaken.” 

rv

Een reflex die sommige Amerikaanse tieners ook meteen hebben, is dat ze met het zinnetje geld kunnen verdienen. Shannon O’Connor is zo begonnen met het verkopen van ‘Ok boomer’-hoody’s en -T-shirts. Volgens de BBC zou ze met haar kleding al zo’n 22.000 euro verdiend hebben. 

“De oudere generaties zijn opgegroeid met een bepaalde mentaliteit”, zegt Shannon O’Connor in The New York Times. “Velen onder hen geloven niet in de klimaatverandering. Ze denken dat je niet aan een job kunt geraken als je haar geverfd is. En ze blijven hangen in dat denkpatroon. Tieners antwoorden dan gewoon met ‘Ok boomer’. Om duidelijk te maken dat ze het mis hebben.”

Cashen als aanklacht

Ondertussen zouden er op verschillende sites al honderden ‘Ok boomer’-producten te koop zijn. Van stickers tot dekbedovertrekken, overal krijgen de boomers ervan langs. Via die hippe hebbedingetjes zijn creatievelingen nu dus in staat om op de hype te cashen. Maar de makers zien dat geld verdienen ook als een soort van protest. Ze zouden het geld gebruiken om kosten te dekken die – door de schuld van de boomers – voor hen de pan uit swingen. 

Een van die zaken is het inschrijvingsgeld voor universiteiten, wat in de VS uiteraard een dure aangelegenheid is. “Dat is de reden waarom we die merchandising met ‘Ok boomer’ erop maken”, zegt Nina Kasman, een 18-jarige studente, aan The New York Times. “Zelf kan ik niets veranderen aan dat inschrijvingsgeld. Maar oudere generaties konden wel goedkoper gaan studeren en hebben het dan duurder gemaakt.” 




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.