Zonnebril toont de wereld als door Instagram-filter

Instagram-filter of niet, Happy-zanger Pharrell Williams staat goedgeluimd in het leven.
PHOTO_NEWS Instagram-filter of niet, Happy-zanger Pharrell Williams staat goedgeluimd in het leven.
Een zonnebril die belooft om 'het leven om te toveren tot een Instagram-filter': nerdgadget of aanstormend it-item? Het Schotse Tens zet in op dat laatste.

Zonnebrillen hebben twee redenen van bestaan: je een coolere look aanmeten en je ogen beschermen tegen het zonlicht. Maar wat als ze je uitzicht ook kunnen veranderen?

Die ambitie koestert Tens. Tens' hoofdkantoor ligt in Edinburgh, een stad die tijdens een gure winterdag gemiddeld slechts één uur zonlicht cadeau krijgt. Met zonnebrillen met een hippe, Wayfareriaanse look (Doelend op het bekende Ray-Ban model, red.) wilt Tens het werelbeeld van de zonnebrildrager dus wat opfleuren.

"De gemiddelde zonnebril filtert het licht in ontzadigde, koude kleuren. Tens wil de warmte van de zon door de lens van hun bril laten gaan en zo haar klanten een gevoel van blijdschap bezorgen.", klinkt het bijna als mindfullness van de fijnste soort op de merkpagina van Tens op Indiegogo.

Online-offline-onderscheid vervaagt
Het is trouwens niet zo vergezocht om te geloven dat getinte lenzen onze perceptie op de wereld kunnen veranderen. Onderzoekers hebben aangetoond dat ons geloof in medicijnen, bijvoorbeeld, verbonden is aan hun kleur en dat de kleurschakeringen in een kamer onze gemoedstoestand mee determineren. Eén studie heeft zelfs het omgekeerde aangetoond - dat onze gemoedstoestand de manier waarop we naar zaken kijken verandert. En een studie uit 2010 uitgevoerd door onderzoekers van de universiteit van Toronto heeft uitgewezen dat het simpelweg dragen van een zonnebril mensen een meetbaar gevoel van morele onbevangenheid bezorgt door gevoelens van anonimiteit te produceren.

Tens is ook een interessant voorbeeld hoe digitale technologie ons gedrag kan beïnvloeden zelfs als we niet verbonden zijn met het internet. Wanneer we gewoon zijn om godganse dagen onze onlinevoorkeuren in te stellen, is het misschien niet verwonderlijk dat we die optie in ons echte leven willen weerspiegeld zien.