Webshop Boohoo stopt met wol, maar verandert meteen van mening

Campagnebeelden van Boohoo.
Boohoo Campagnebeelden van Boohoo.
De Britse webshop Boohoo kondigde afgelopen weekend groots aan niet langer wol te gaan gebruiken in hun collecties. Tot grote vreugde van dierenrechtenorganisatie PETA, die zijn pijlers al een tijdje richt op de - naar eigen zeggen - dieronvriendelijke wolindustrie. Uren na de aankondiging veranderde het bedrijf echter al van mening: “We blijven wol toch gebruiken als een duurzaam materiaal”.

Waar online retailer Boohoo vorige week nog onder vuur lag omdat ze een model met maat 40 hadden gebruikt om hun collectie voor een maatje meer te promoten, lijkt de chaos nu helemaal compleet. In een duidelijke poging om hun image op te poetsen, kondigden ze afgelopen weekend hun plannen aan om geen wol meer te gebruiken in hun collecties om zo dierenleed tegen te gaan.

Volgens dierenrechtenorganisatie PETA passen schapenscheerders namelijk gruwelijke technieken toe om de dieren te ontdoen van hun wol. “Ze worden geslagen, mishandeld en zelfs gemarteld en dat gebeurt veel meer dan je zou denken. Dat gaat dan ook niet over wanpraktijken op één of twee slechte boerderijen, het is een systematisch probleem dat bijna overal voorkomt”, aldus Ashley Byrne van de dierenrechtenorganisatie.

Bij PETA waren ze dan ook verheugd toen de webshop hun beslissing aankondigde, maar lang niet iedereen dacht daar hetzelfde over. Kort na de aankondiging uitten verschillende boeren hun bezorgdheden erover, sommigen noemden de beslissing “absurd” en zelfs “walgelijk”. Lang moesten ze zich echter geen zorgen maken, want uren na de aankondiging lieten ze bij Boohoo al weten dat ze toch wol blijven gebruiken.

“We gaan er alles aan blijven doen om mee te werken aan een duurzame toekomst. We staan er dan ook op dat er enkel wol wordt gebruikt waarvoor goede veehouderijpraktijken zijn toegepast en waar geen dieren voor hebben afgezien. We blijven wol gebruiken als een duurzaam materiaal”, aldus de webshop in een persbericht.

Het wordt helemaal absurd als je even een kijkje neemt op de site van Boohoo en specifiek dan even doorklikt naar de truien en winterjassen. Voor geen enkel kledingitem is namelijk wol gebruikt, alles is gemaakt van synthetische stoffen zoals acryl. Overigens allesbehalve een duurzame stof. Op Twitter laten heel wat mensen dan ook weten dat ze teleurgesteld zijn in deze overduidelijk publiciteitsstunt van Boohoo.




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.