Waarom H&M en Zara meer en meer winkels sluiten

Een winkel van H&M.
Alexander Murashkin/H&M Een winkel van H&M.
Afgelopen jaar hebben modegiganten H&M en Zara verschillende winkels gesloten en dat werpt zijn vruchten af. Op die manier komt er meer geld vrij om te investeren in de webshop, waar de focus moet op komen te liggen. Er staan nog meer sluitingen op de planning. 

Dik anderhalf jaar geleden verkeerde de Zweedse groep Hennes & Mauritz in bijzonder slechte papieren. Het aandeel van de kledingreus bereikte het diepste peil sinds 2009 door tegenvallende omzetcijfers en dat had naar eigen zeggen vooral te maken met hun fysieke winkels. De verkoop online zou het wel goed doen en daarom werd besloten om het transformatieplan om de fysieke winkels beter te integreren met de webshop te versnellen. Concreet werden er 140 winkels gesloten en van de geplande 175 openingen, gingen er uiteindelijk maar 130 door. 

De Spaanse reus Inditex, het bedrijf bekend van ketens als Zara en Bershka, kon betere cijfers voorleggen, maar besloot eveneens om 355 winkels te sluiten. Dat is 76% meer dan oorspronkelijk gepland was. Beide modegroepen halen momenteel slechts 15% van hun omzet uit online verkoop en dat moet flink naar boven willen ze in de toekomst de kop boven water blijven houden. 

Bij Zara stelden ze dan ook hun webshop open voor tal van nieuwe landen zoals Saudi-Arabië, Egypte en Libanon en het merk wil voor het einde van het jaar actieve webwinkels hebben in onder meer Qatar, Zuid-Afrika, Koeweit en de Filipijnen. “We willen de collectie beschikbaar hebben voor al onze klanten, waar ze ook zijn ter wereld”, aldus de voormalige CEO Pablo Isla aan zakenmagazine Fortune. “Zelfs in markten waar we momenteel geen fysieke winkels hebben.”

H&M plant dan weer belangrijke updates van de webshop, waaronder betere navigatie en kortere leveringstijden om zo beter te kunnen concurreren met online-rivalen als Zalando en Boohoo. Het lanceert binnenkort ook, zoals we hier al schreven, het concept van achteraf betalen om beter te kunnen wedijveren met de concurrentie. 

Beide groepen hebben aangekondigd dat er nog winkels zullen sluiten dit jaar. 




3 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Peter Buyck

    Wat is er goed aan het sluiten van fysieke winkels? De omzet van de eigenaar. Wie is er de dupe van? Het ontslagen personeel tenzij de werkgelegenheid waar hun distributiemagazijn is. Wie kan bestellen in webshops? Iedereen die het materiaal heeft en toegang tot een kredietkaart. De sociale interactie (ja inclusief die van de winkelmanager die toelaat om in twee keer te betalen) gaat verloren. De klant? Krijgt huisarrest of dwingt de werkgever tot pakjesdienst.

  • dimitri vermeire

    Tegenwoordig sinds de euro's uitgekomen zijn en nu nog steeds wordt alles duurder en duurder meer taksen en belastingen betalen op alles en nog wat ze verliezen meer geld dan ze winst maken das de reden waarom meer en meer winkels en zo sluiten

  • Rudy Van Daele

    hier gaat de consument nog spijt van krijgen, de jeugd beseft het alleen nog niet.