Waarom cactussen onze harten veroverden

Thinkstock
De cactus heeft de afgelopen jaren een heuse comeback gemaakt en werd daarmee zelfs tot it-plant uitgeroepen. De plant, die in de jaren 70 zijn wortels had gevestigd in zowat iedere woonkamer, schudde het oubollige imago van zich af en heroverde onze harten zonder al te veel moeite. Dat de cactus de meest trendy plant van het moment is, blijkt niet toevallig.

Groot, klein, rond, langwerpig, cactussen komen in alle vormen en maten. De stekelige plant wist in no-time een plekje in ons huis te bemachtigen en werd daarmee een waar fenomeen op Pinterest. Inmiddels mag de cactus zich de it-plant van het moment noemen, en het lijkt er niet op dat we hier met een eendagsvlieg te maken hebben. Al wordt het voor kwekers steeds lastiger om voldoende aanbod te voorzien.

70s kids & hedendaagse hipsters

Enkele maanden geleden opende de eerste cactusboetiek, genaamd Prick, haar deuren. De winkel die gevestigd is in Londen bouwde in sneltempo een waardig klantenbestand uit van 70s kids en hedendaagse hipsters. Maar de heropleving van de cactus blijkt echter niet totaal onverwacht. "Cactussen passen bij onze generatie: we willen veel voor weinig effort. De cactus sluit naadloos aan bij dat idee, want zelfs met minimale inspanningen doet de plant het goed", vertelt de eigenares van Prick Gynelle Leon. De cactus gaat als zoete broodjes over de toonbank, ondanks prijzen die soms kunnen oplopen tot enkele honderden en soms zelfs duizenden euro's.

Vraag en aanbod

Dat die prijzen zo kunnen oplopen is te wijten aan de wet van vraag en aanbod. Kwekers hebben moeite om de toenemende vraag bij te houden, want cactussen mogen dan wel makkelijk te onderhouden zijn, het kweken van onze stekelige huisgenootjes vraagt wel veel geduld. De kleine cactussen die verkrijgbaar zijn in Ikea hebben vaak al 3 levensjaren op de teller staan, bij grote exemplaren spreken we al snel over zo'n 500 jaar.

"De populariteit van cactussen kan beschouwd worden als een reactie op hoe snel alles moet gaan," denkt Carlos Morera, die met Hot Cactus een gelijkaardige winkel runt in Los Angeles. "Je haalt een plant in huis die nauwelijks zal veranderen tot aan je dood. Zo rebelleren ze tegen deze moderne tijden van efficiëntie en productie waar resultaten geleverd moeten worden. Cactussen tonen dat het ook anders kan."




2 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Bob Nalyd

    Haha de grote duurt 500 jaar .... Wie kweekte die toen voor ikea?

  • Ka Ka

    Leeft en vraagt heel weinig aandacht, want daar hebben we nog weinig tijd voor tegenwoordig.