Exclusief voor abonnees

Vlaamse topontwerper Glenn Martens (35) verovert de wereld: “Met mode raak je mensen”

Glenn Martens
NINA Glenn Martens
De Brugse Glenn Martens is on top of the world. Uitgeroepen tot Belgische Designer van het Jaar en alom bejubeld als een van de verfrissendste vernieuwers in het internationale modegebeuren. Hij komt zelfs bij Kim Kardashian over de vloer. “De eerste keer was ik starstruck, na drie keer ben je dat gewoon.”

Ken je het liedje ‘Zy’j van Brugge, zet je vanachter’? Dat gaat niet op voor Glenn Martens, want hij staat op de eerste rij in de Parijse modewereld, en ook de mooiste vrouwen (en mannen) ter wereld staan aan te schuiven om zijn eigenzinnige creaties te dragen. Beyoncé droeg zijn laarzen in de videoclip ‘Apeshit’, Rihanna is fan, net zoals Kim Kardashian, halfzusje Kylie Jenner en Hailey Baldwin, mevrouw Bieber zeg maar. En pas toonde hij zijn herfstcollectie op Pitti Uomo, het prestigieuze mode-event in Firenze – een eer die enkel de allerbesten te beurt valt. Als creatief directeur van het Parijse luxehuis Y/Project is Martens een van de hotste en interessantste ontwerpers ter wereld. Hij nam er de leiding in 2013 nadat oprichter Yohan Serfaty overleed aan kanker en trof een modehuis in diepe rouw. “Er heerste veel verdriet. Het was heel heftig”, vertelt hij wanneer we hem ontmoeten in Brussel. 

Je was toen pas dertig. Dan moet je stevig in je schoenen staan.

“Niet alleen was iedereen een wrak, Y/Project was een piepjong bedrijf dat niet in de beste financiële papieren zat. Noem het gerust een uitdaging. (lacht) Eerlijk? Ik had het zwaar onderschat. Daarvoor had ik mijn eigen label dat goed draaide, maar ik deed alles alleen en was doodmoe. Toen ze me vroegen om Y/Project te leiden, heb ik getwijfeld. Geef ik alles op? De esthetiek van het huis – donker, moody en wat gothic – lag me niet. Pas toen de CEO me verzekerde dat ze een nieuwe richting wilden inslaan, hapte ik toe. De eerste twee jaar hield ik de zaak recht en volgde ik de vroegere lijn, uit respect voor Yohan en het personeel. Pas twee jaar later was de collectie mijn ding, en die werd een belachelijk groot succes.”

Wat was het grote kantelmoment?

“Voor mij de World Tour van Rihanna in 2016. Ze droeg een oversized pak van Y/Project tijdens het slot van de show. Fantastisch. Hoe kwam ze bij mij terecht, vroeg ik me af. We hadden haar niets gegeven. Bleek dat ze fan was en het merk constant draagt. Een ander hoogtepunt was het winnen van de ANDAM (internationale modeprijs voor jonge ontwerpers, red.). Met die 250.000 euro hebben we het merk een duwtje in de rug gegeven. In plaats van dat geld  in grotere shows of flitsende campagnes te stoppen, hebben we zes maanden ons personeel betaald en onze productie op punt gezet. Dat heeft wat opgeleverd. We gingen wereldwijd van 13 naar 150 verkooppunten en onze omzet is enorm gestegen. Voor mij is dat het belangrijkste, dat het in stijgende lijn gaat.”

Y/Project op de catwalk.
Getty Images Y/Project op de catwalk.

Ben je vrienden met de sterren die jouw creaties dragen?

“Niet echt. Ik ken ze natuurlijk, ik heb Kanye Wests telefoonnummer in mijn gsm en ik kom al eens in hun huis. Ik heb zelfs al met hun kinderen gespeeld. De eerste keer is dat zo ridicuul als je iemand als Kim Kardashian ziet, en was ik best starstruck, na de derde keer ben je dat gewoon. Het verbaasde me, maar die sterren zijn ongelooflijk menselijk. Extreem menselijk.”

Over de kleren zelf. Op het eerste gezicht valt er geen lijn in te trekken. De collecties zijn heel eclectisch. Van preppy tot bombastisch.

“Het idee en het DNA van het merk zijn een ode aan de diversiteit die je op straat ziet, en het spanningsveld tussen man en vrouw, dat wij graag zien en dat onze maatschappij kleur geeft. Het verklaart de extreem grote verschillen op de catwalk; we tonen een brede waaier aan persoonlijkheden. Bepaalde merken gaan heel erg in op, ik noem maar wat, het militaire thema, of zijn heel herkenbaar. Als je die sweater draagt, bén je dat merk. Ik wil meer individualiteit pushen. Veel van onze kledingstukken zijn daarom veelzijdig en aanpasbaar, bijvoorbeeld door mouwen die je kan openritsen. Heel veel is ook uniseks en komt zowel voor in onze mannen- als vrouwencollectie.”

Getty Images

Het lijkt me moeilijk om dat allemaal in goede banen te leiden als ontwerper.

“Er zitten veel vibes in de collecties. De ene keer de sexy kitschiness van Italië, de rawness van Berlijn, de fanciness van Parijs en het conceptualisme van België. Maar de rode draad is altijd grote rijkdom, en een funfactor. Een zekere eigenaardigheid en humor, die geprojecteerd wordt op de kleding. Ik geef graag een rare en absurde twist aan mijn ontwerpen.”

Zelf ben je heel joviaal en open. Niet wat je verwacht van een ontwerper op het hoogste niveau. Je zit niet in jouw ivoren toren.

(grapt) “Nog niet. Als er veel volk is, kan ik wat gereserveerder zijn. Mijn modementor is Bruno Pieters, ik heb lang voor hem gewerkt en hij is een goede vriend. Toen hij voor Hugo Boss werkte, heb ik gezien wat een ‘ster’ zijn met zich meebrengt. Op mode-events kom ik alleen tijdens de modeweken. Dan ga ik naar alle cocktailfeestjes en geniet ik met volle teugen. Al cirkelen daar ook veel ‘muggen’, zoals ik ze noem, rond. Maar dat maakt mode net ook mooi, en daarom doe ik het graag, omdat je er veel mensen mee ráákt. Toen ik in New York een lezing gaf over mode, merkte ik dat ik toch een impact heb op bloggers en volgers op Instagram. Het is oppassen geblazen, want sommigen verliezen zich daarin. Hoe bekender je wordt, hoe meer mensen iets van je willen, of zich anders voordoen.”

Getty Images

Heb je het daar moeilijk mee?

“Nee, omdat ik me altijd omring met mijn beste vrienden, die ik al ken van in België of mijn beginjaren in Parijs, en voor de volle honderd procent vertrouw. Ook professioneel. Fulltime zou ik nooit met hen willen samenwerken, maar op projectbasis verrijkt het ons allemaal. Bovendien is het goed voor mijn privé-werkbalans, want ik heb mijn werk voor een stuk met mijn sociale leven versmolten. De mode is een harde wereld, het vergt veel van je. Je moet constant alert zijn en steengoeie collecties maken. En er zijn een dertigtal medewerkers die me voortdurend vragen stellen. Soms heb ik de behoefte om dat te lossen. Dan doe ik in het weekend ofwel niets, ga ik feesten of als ik meer tijd heb, ga ik wandelen in Normandië, met niet te veel mensen rond mij. Daar leef ik van op.”

Je hebt nooit verloochend dat je hard werkt. Al sinds de modeacademie, waar je je opwerkte van ‘nitwit’ – jouw woorden – naar de beste van de klas.

“Wij, Belgen, zijn harde werkers. En ik ben een Stier. Als wij aan iets beginnen … (lacht) Ik bijt me vast in dingen.”

Ben je gelukkiger bij Y/Project dan toen je je eigen label had?

“Van succes op zich word je niet gelukkig. Ik denk wel dat ik de goede keuze gemaakt heb. Als ik die stap niet gezet had, zou ik me altijd afgevraagd hebben: wat als? Die stress heb ik nu niet meer.”

Dries Van Noten en Raf Simons zijn klinkende namen. Wil jij ook zo bekend worden?

“Dat is totaal niet mijn ambitie, ik wil me vooral amuseren. Als ik in New York loop, word ik aangesproken. In Los Angeles word ik aangeklampt. In België? Niet zo. (lacht) Mode laat mensen hier meer koud. Steden als LA leven op hypes, Belgen zijn op dat vlak iets serieuzer en klassieker, iets minder sparkle en meer low profile. Wat hen ook charmeert.”

Laatste vraag. Je wordt beschouwd als een van de beeldenstormers in de mode. Zie je dat zelf ook zo?

“Sinds drie jaar is de invloed van streetwear groter. Er is nu meer plaats voor een alternatievere denkwijze, en dat is het vernieuwende. Ik vind het vooral tof dat ik daar deel van kan en mag uitmaken.
I’m the right man at the right place at the right moment.”



Hailey Baldwin.
NINA Hailey Baldwin.
Beyoncé
rr Beyoncé
Kylie Jenner
rr Kylie Jenner

Lees ook binnen HLN+:

Manon Beernaert (23) danst bij moeder Isabelle Beernaert (45): “Ik heb altijd geweten dat ze dit kon”

Het motto van Anton Janssens: “Maak je eigen spoor”

Elise Mertens knokt zich naar de wereldtop




1 reactie

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Wim ELBERS

    "De wereld" is toch lichtelijk overdreven, vind ik.