Ga naar de mobiele website
^ Top

Uitbuiting in Bangladesh: zo voorkom je als shopper meer dodelijke drama's

Een kledinglabel tussen het puin in Bangladesh.
ap Een kledinglabel tussen het puin in Bangladesh.
Door de instorting van het gebouw in Bangladesh, waarbij het dodental al tot 610 is opgelopen, komen de slechte arbeidsomstandigheden in kledingfabrieken in het Oosten weer in de kijker. Je kunt deze uitbuiting van (vrouwelijke) arbeiders in derdewereldlanden echter mee helpen stoppen door bewust te shoppen of aan grote kledingketens duidelijk te maken dat je als consument niet akkoord gaat met deze toestanden.

De schokkende beelden van de talloze gekwetste vrouwen van afgelopen week in Bangladesh die kleren voor het Westen maakten in dubieuze fabrieken hebben velen geraakt. Dit soort incidenten zijn schering en inslag. De laatste jaren hebben branden en andere rampen in dit soort werkplekken al duizenden levens geëist, veel slachtoffers lopen hierdoor ernstige verwondingen op zodat ze nooit meer kunnen werken. Het idee dat er mensen sterven voor onze goedkope outfit verontrust steeds meer dames.

Controles
In het gebouw dat in Bangladesh instortte zaten vijf fabrieken, ze werkten voor de Britse keten Primark, Children's Place en het Canadese bedrijf Loblaw. De overheid van Bangladesh grijpt niet in, omdat het om een miljoenenindustrie draait. Grote merken als H&M en Mango zeggen dat ze controles uitvoeren naar de werkomstandigheden in dit soort fabrieken, maar werknemers menen dat de eigen audits van deze bedrijven niet te vertrouwen zijn. Ze vragen meer onafhankelijke inspecties en stevige sanctiesbij inbreuken.

Ingewikkeld netwerk
Slechts weinig bedrijven verkopen kleding waarvan je 100 procent zeker kunt zijn dat ze in een veilige, ethische omgeving gemaakt worden. Slechts 1 procent van de wereldwijde kledingproductie is verantwoord geproduceerd.  Vaak gaat het ook over kleine namen, het hippe Amerikaanse American Apparel is een van de enige modemerken die op grote schaal verkocht. Het is nog moeilijker om te ontdekken of je kleding gemaakt wordt in veilige fabrieken als je van winkels koopt die dit niet duidelijk vermelden. Grote ketens hebben vaak een complex netwerk van leveranciers, waardoor het moeilijk wordt dit te achterhalen. Velen verkopers weten zelf niet exact waar hun kledingstukken gemaakt worden, als consument is het bijna helemaal onmogelijk dit te ontdekken. Want de fabrikant kan wel zijn stukken in een ethische fabriek in elkaar laten stikken, de stof kan dan in dubieuze omstandigheden geweven worden.

Managers treffen
Twee merken, waaronder Calvin Klein, hebben een pact ondertekend om zich te houden aan strikte veiligheidsregels in de buitenlandse fabrieken. Disney heeft sinds de ramp aangekondigd niets nog in Bangladesh te laten vervaardigen. Toch zijn er heel wat ketens die nog steeds de problematiek negeren, het Amerikaanse Wal-Mart probeert steeds dit soort pacts te omzeilen, grote merken als H&M en Gap doen er weinig aan om dit soort doden te vermijden. De beste manier om deze ketens onder druk te zetten is via het management. Er zijn sinds vorige week verschillende petities op poten gezet om dit probleem aan te pakken. Ook op sociaalnetwerksites als Twitter en Facebook worden ingezet in de strijd tegen dit soort uitbuiting.

Stop met negeren
Je kunt echter meer doen dan enkel alleen een petitie ondertekenen. Stop met de etiketten te negeren op kledingstukken. Als je bij de grote ketens gaat shoppen, moet je dit als eerste controleren. Weiger nog spullen te dragen waar mogelijk bloed aan kleeft. Deze winkels zullen niet snel hun beleid veranderen, want dat kost veel geld en consumenten vragen ook niet om verandering. Vrouwen zijn meer bezig met prijs en de pasvorm van hun kledij dan de omstandigheden waarin ze vervaardigd werkden.

Ethische alternatieven
De keuze in België en buurlanden van ethische kledij is voorlopig nog niet groot, maar het aanbod groeit wel. Als je bijvoorbeeld spullen van het label Fair Trade koopt, ben je zeker dat je een eerlijke productie steunt. Het aanbod op goeiekleren.nl is klein en niet bepaald hip te noemen, dat geldt ook voor watmooi.nl. Het nadeel van ethisch shoppen is dat deze spullen prijzig zijn, ze zijn gemiddeld 5 procent duurder dan gelijkaardige producten van een ander merk.

ap
photo_news
ap
photo_news
Meer over


Meld een bug