Uggs winnen weer aan populariteit, vooral bij mannen

Getty Images/rv/nina.be
Er was een tijd dat je niet naast Uggs in het straatbeeld kon kijken, maar de hype rond de (p)lompe, met schapenbont beklede laarzen leek de voorbije jaren tot grote vreugde van velen voorbij. Tot nu. Volgens cijfers van modezoekmachine lyst werd er het voorbije jaar 350% meer gezocht naar Uggs. Verrassend genoeg vooral door heren.

Al eind jaren 60 werd de hype rond Uggs geboren. Australische surfers droegen zogeheten footies, schoenen gemaakt van schapenleer om tussen hun surfsessies door hun voeten warm en droog te houden. Begin jaren 80 werd deze trend opgepikt door de surfgemeenschap in het zuiden van Californië. Begin jaren 2000 werden de laarzen een wereldwijde trend toen ze bij Oprah in de show werden weggegeven en sterren als Paris Hilton, Pamela Anderson en Britney Spears publiekelijk hun liefde voor de laars verklaarden. De verkoop verhonderdvoudigde en jarenlang kon je het aantal Ugg-laarzen op straat niet meer bijhouden in de winter. Zelfs mode-iconen als Kate Moss en Sienna Miller liepen er een tijdje mee weg. 

De voorbije jaren leek het hoogtepunt van de hype echter voorbij en veel ruimte om te groeien was er ook niet meer voor het Australische bedrijf. Elke vrouw die de pantoffels niet lomp, onflatteus en slonzig vond, had al een paar thuis staan. Tot afgelopen januari, toen ze te zien waren in de mannenshows van zowel het Japanse Sacai als het jonge Belgische label Y/Project. Vooral rond die laatste show was veel te doen. Creatief directeur Glenn Martens ontwierp hoge, slobberig om de benen zittende versies die tot het kruis reiken, gedragen door zowel mannen als vrouwen. “Een paar Uggs aantrekken voelt alsof je je voet in een pot warme boter steekt”, zei Martens in het persbericht. “Ik dacht: waarom zou ik dat gevoel niet versterken door je volledige been erin onder te dompelen?” 

<div style=" display: flex; flex-direction: row; align-items: center;"> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; flex-grow: 0; height: 40px; margin-right: 14px; width: 40px;"></div> <div style="display: flex; flex-direction: column; flex-grow: 1; justify-content: center;"> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 4px; flex-grow: 0; height: 14px; margin-bottom: 6px; width: 100px;"></div> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 4px; flex-grow: 0; height: 14px; width: 60px;"></div></div></div><div style="padding: 19% 0;"></div> <div style="display:block; height:50px; margin:0 auto 12px; width:50px;"><svg width="50px" height="50px" viewBox="0 0 60 60" version="1.1" xmlns="https://www.w3.org/2000/svg" xmlns:xlink="https://www.w3.org/1999/xlink"><g stroke="none" stroke-width="1" fill="none" fill-rule="evenodd"><g transform="translate(-511.000000, -20.000000)" fill="#000000"><g><path d="M556.869,30.41 C554.814,30.41 553.148,32.076 553.148,34.131 C553.148,36.186 554.814,37.852 556.869,37.852 C558.924,37.852 560.59,36.186 560.59,34.131 C560.59,32.076 558.924,30.41 556.869,30.41 M541,60.657 C535.114,60.657 530.342,55.887 530.342,50 C530.342,44.114 535.114,39.342 541,39.342 C546.887,39.342 551.658,44.114 551.658,50 C551.658,55.887 546.887,60.657 541,60.657 M541,33.886 C532.1,33.886 524.886,41.1 524.886,50 C524.886,58.899 532.1,66.113 541,66.113 C549.9,66.113 557.115,58.899 557.115,50 C557.115,41.1 549.9,33.886 541,33.886 M565.378,62.101 C565.244,65.022 564.756,66.606 564.346,67.663 C563.803,69.06 563.154,70.057 562.106,71.106 C561.058,72.155 560.06,72.803 558.662,73.347 C557.607,73.757 556.021,74.244 553.102,74.378 C549.944,74.521 548.997,74.552 541,74.552 C533.003,74.552 532.056,74.521 528.898,74.378 C525.979,74.244 524.393,73.757 523.338,73.347 C521.94,72.803 520.942,72.155 519.894,71.106 C518.846,70.057 518.197,69.06 517.654,67.663 C517.244,66.606 516.755,65.022 516.623,62.101 C516.479,58.943 516.448,57.996 516.448,50 C516.448,42.003 516.479,41.056 516.623,37.899 C516.755,34.978 517.244,33.391 517.654,32.338 C518.197,30.938 518.846,29.942 519.894,28.894 C520.942,27.846 521.94,27.196 523.338,26.654 C524.393,26.244 525.979,25.756 528.898,25.623 C532.057,25.479 533.004,25.448 541,25.448 C548.997,25.448 549.943,25.479 553.102,25.623 C556.021,25.756 557.607,26.244 558.662,26.654 C560.06,27.196 561.058,27.846 562.106,28.894 C563.154,29.942 563.803,30.938 564.346,32.338 C564.756,33.391 565.244,34.978 565.378,37.899 C565.522,41.056 565.552,42.003 565.552,50 C565.552,57.996 565.522,58.943 565.378,62.101 M570.82,37.631 C570.674,34.438 570.167,32.258 569.425,30.349 C568.659,28.377 567.633,26.702 565.965,25.035 C564.297,23.368 562.623,22.342 560.652,21.575 C558.743,20.834 556.562,20.326 553.369,20.18 C550.169,20.033 549.148,20 541,20 C532.853,20 531.831,20.033 528.631,20.18 C525.438,20.326 523.257,20.834 521.349,21.575 C519.376,22.342 517.703,23.368 516.035,25.035 C514.368,26.702 513.342,28.377 512.574,30.349 C511.834,32.258 511.326,34.438 511.181,37.631 C511.035,40.831 511,41.851 511,50 C511,58.147 511.035,59.17 511.181,62.369 C511.326,65.562 511.834,67.743 512.574,69.651 C513.342,71.625 514.368,73.296 516.035,74.965 C517.703,76.634 519.376,77.658 521.349,78.425 C523.257,79.167 525.438,79.673 528.631,79.82 C531.831,79.965 532.853,80.001 541,80.001 C549.148,80.001 550.169,79.965 553.369,79.82 C556.562,79.673 558.743,79.167 560.652,78.425 C562.623,77.658 564.297,76.634 565.965,74.965 C567.633,73.296 568.659,71.625 569.425,69.651 C570.167,67.743 570.674,65.562 570.82,62.369 C570.966,59.17 571,58.147 571,50 C571,41.851 570.966,40.831 570.82,37.631"></path></g></g></g></svg></div><div style="padding-top: 8px;"> <div style=" color:#3897f0; font-family:Arial,sans-serif; font-size:14px; font-style:normal; font-weight:550; line-height:18px;"> Dit bericht bekijken op Instagram</div></div><div style="padding: 12.5% 0;"></div> <div style="display: flex; flex-direction: row; margin-bottom: 14px; align-items: center;"><div> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; height: 12.5px; width: 12.5px; transform: translateX(0px) translateY(7px);"></div> <div style="background-color: #F4F4F4; height: 12.5px; transform: rotate(-45deg) translateX(3px) translateY(1px); width: 12.5px; flex-grow: 0; margin-right: 14px; margin-left: 2px;"></div> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; height: 12.5px; width: 12.5px; transform: translateX(9px) translateY(-18px);"></div></div><div style="margin-left: 8px;"> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; flex-grow: 0; height: 20px; width: 20px;"></div> <div style=" width: 0; height: 0; border-top: 2px solid transparent; border-left: 6px solid #f4f4f4; border-bottom: 2px solid transparent; transform: translateX(16px) translateY(-4px) rotate(30deg)"></div></div><div style="margin-left: auto;"> <div style=" width: 0px; border-top: 8px solid #F4F4F4; border-right: 8px solid transparent; transform: translateY(16px);"></div> <div style=" background-color: #F4F4F4; flex-grow: 0; height: 12px; width: 16px; transform: translateY(-4px);"></div> <div style=" width: 0; height: 0; border-top: 8px solid #F4F4F4; border-left: 8px solid transparent; transform: translateY(-4px) translateX(8px);"></div></div></div>

Een foto die is geplaatst door null (@bemanmagazine) op

Mannen vallen voor de Ugg

Of zijn Uggs ooit zo alomtegenwoordig gaan worden als de traditionele Ugg is twijfelachtig, maar het heeft wel effect gehad. Niet op de traditioneel vrouwelijke fashionista’s, wél op de modeminnende mannen. In oktober merkte modezoekmachine Lyst op dat er het voorbije jaar 350% meer gezocht werd naar Ugg-laarzen, voornamelijk door heren dan. De verkoop van Uggs voor mannen bracht het Australische bedrijf vorig jaar meer dan 200 miljoen euro op en heren zorgen ondertussen voor 13% van de totale omzet. Een peulenschil met wat vrouwen het merk opleveren, maar wel opmerkelijk. 

Ugg zelf heeft daar het voorbije jaar slim op ingespeeld door samenwerkingen aan te gaan met onder mannen populaire streetwearmerken zoals NEIGHBORHOOD en Bape. Rapper Lil Wayne werd voor die laatste campagne ingehuurd als model en de beelden verschenen op succesvolle modewebsites voor heren zoals Highsnobiety en Hypebeast. Toen ontwerper Heron Preston er een foto van postte op Instagram, kon de marketingafdeling van het bedrijf officieel opgelucht ademhalen. 

“Ik vind het interessant dat de wollen laarsjes van Ugg momenteel populair zijn in mannenmodewereld”, vertelde moderedacteur Jonathan Evans erover aan The Guardian. “Het komt denk ik deels door de slimme samenwerkingen die ze zijn aangegaan, maar ook omdat de ‘alles kan’ stijl het nu goed doet”. Hij verwijst daarmee onder ander naar de ‘scumbro’-trend. In het kort: de look van iemand die eruitziet als een tiener die zich al dagen niet gewassen heeft en wiet gaat verkopen op een afgelegen parking, maar eigenlijk hele dure merken draagt. Naar het voorbeeld van celebs als Justin Bieber, Jonah Hill en Pete Davidson. We zijn samen met jullie benieuwd of Uggs voor mannen binnenkort écht mainstream worden. 




Reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.