Twinning is winning: waarom willen ouders hetzelfde dragen als hun kroost?

Edited
Ouders en kinderen die er krak hetzelfde uitzien: het is niet langer een uitzondering. Er zijn zelfs kledingmerken die matchende outfits op de markt brengen. Maar hoe komt dat? Waarom is ‘twinning eigenlijk winning’?

Een moeder en haar dochter in dezelfde roze glitterrok. Moest je dit duo vroeger op straat zijn tegengekomen, zou je eens met je ogen gerold hebben. “Hoe kinderachtig”, dacht je misschien zelfs stiekem. Maar ondertussen vinden we zulke identieke kledij niet meer idioot, integendeel. Het is zelfs alomtegenwoordig op straat en op sociale media. 

Zo heeft het modelabel Edited vandaag de nieuwe Mommy & Me-collectie gelanceerd. Zoals de naam al verklapt, bestaat deze lijn uit exact dezelfde trendy stuks voor mama en dochterlief. Denk aan lila truitjes, beige jumpsuits of een T-shirt met luipaardprint. 

<div style=" display: flex; flex-direction: row; align-items: center;"> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; flex-grow: 0; height: 40px; margin-right: 14px; width: 40px;"></div> <div style="display: flex; flex-direction: column; flex-grow: 1; justify-content: center;"> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 4px; flex-grow: 0; height: 14px; margin-bottom: 6px; width: 100px;"></div> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 4px; flex-grow: 0; height: 14px; width: 60px;"></div></div></div><div style="padding: 19% 0;"></div><div style="display:block; height:50px; margin:0 auto 12px; width:50px;"><svg width="50px" height="50px" viewBox="0 0 60 60" version="1.1" xmlns="https://www.w3.org/2000/svg" xmlns:xlink="https://www.w3.org/1999/xlink"><g stroke="none" stroke-width="1" fill="none" fill-rule="evenodd"><g transform="translate(-511.000000, -20.000000)" fill="#000000"><g><path d="M556.869,30.41 C554.814,30.41 553.148,32.076 553.148,34.131 C553.148,36.186 554.814,37.852 556.869,37.852 C558.924,37.852 560.59,36.186 560.59,34.131 C560.59,32.076 558.924,30.41 556.869,30.41 M541,60.657 C535.114,60.657 530.342,55.887 530.342,50 C530.342,44.114 535.114,39.342 541,39.342 C546.887,39.342 551.658,44.114 551.658,50 C551.658,55.887 546.887,60.657 541,60.657 M541,33.886 C532.1,33.886 524.886,41.1 524.886,50 C524.886,58.899 532.1,66.113 541,66.113 C549.9,66.113 557.115,58.899 557.115,50 C557.115,41.1 549.9,33.886 541,33.886 M565.378,62.101 C565.244,65.022 564.756,66.606 564.346,67.663 C563.803,69.06 563.154,70.057 562.106,71.106 C561.058,72.155 560.06,72.803 558.662,73.347 C557.607,73.757 556.021,74.244 553.102,74.378 C549.944,74.521 548.997,74.552 541,74.552 C533.003,74.552 532.056,74.521 528.898,74.378 C525.979,74.244 524.393,73.757 523.338,73.347 C521.94,72.803 520.942,72.155 519.894,71.106 C518.846,70.057 518.197,69.06 517.654,67.663 C517.244,66.606 516.755,65.022 516.623,62.101 C516.479,58.943 516.448,57.996 516.448,50 C516.448,42.003 516.479,41.056 516.623,37.899 C516.755,34.978 517.244,33.391 517.654,32.338 C518.197,30.938 518.846,29.942 519.894,28.894 C520.942,27.846 521.94,27.196 523.338,26.654 C524.393,26.244 525.979,25.756 528.898,25.623 C532.057,25.479 533.004,25.448 541,25.448 C548.997,25.448 549.943,25.479 553.102,25.623 C556.021,25.756 557.607,26.244 558.662,26.654 C560.06,27.196 561.058,27.846 562.106,28.894 C563.154,29.942 563.803,30.938 564.346,32.338 C564.756,33.391 565.244,34.978 565.378,37.899 C565.522,41.056 565.552,42.003 565.552,50 C565.552,57.996 565.522,58.943 565.378,62.101 M570.82,37.631 C570.674,34.438 570.167,32.258 569.425,30.349 C568.659,28.377 567.633,26.702 565.965,25.035 C564.297,23.368 562.623,22.342 560.652,21.575 C558.743,20.834 556.562,20.326 553.369,20.18 C550.169,20.033 549.148,20 541,20 C532.853,20 531.831,20.033 528.631,20.18 C525.438,20.326 523.257,20.834 521.349,21.575 C519.376,22.342 517.703,23.368 516.035,25.035 C514.368,26.702 513.342,28.377 512.574,30.349 C511.834,32.258 511.326,34.438 511.181,37.631 C511.035,40.831 511,41.851 511,50 C511,58.147 511.035,59.17 511.181,62.369 C511.326,65.562 511.834,67.743 512.574,69.651 C513.342,71.625 514.368,73.296 516.035,74.965 C517.703,76.634 519.376,77.658 521.349,78.425 C523.257,79.167 525.438,79.673 528.631,79.82 C531.831,79.965 532.853,80.001 541,80.001 C549.148,80.001 550.169,79.965 553.369,79.82 C556.562,79.673 558.743,79.167 560.652,78.425 C562.623,77.658 564.297,76.634 565.965,74.965 C567.633,73.296 568.659,71.625 569.425,69.651 C570.167,67.743 570.674,65.562 570.82,62.369 C570.966,59.17 571,58.147 571,50 C571,41.851 570.966,40.831 570.82,37.631"></path></g></g></g></svg></div><div style="padding-top: 8px;"> <div style=" color:#3897f0; font-family:Arial,sans-serif; font-size:14px; font-style:normal; font-weight:550; line-height:18px;"> View this post on Instagram</div></div><div style="padding: 12.5% 0;"></div> <div style="display: flex; flex-direction: row; margin-bottom: 14px; align-items: center;"><div> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; height: 12.5px; width: 12.5px; transform: translateX(0px) translateY(7px);"></div> <div style="background-color: #F4F4F4; height: 12.5px; transform: rotate(-45deg) translateX(3px) translateY(1px); width: 12.5px; flex-grow: 0; margin-right: 14px; margin-left: 2px;"></div> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; height: 12.5px; width: 12.5px; transform: translateX(9px) translateY(-18px);"></div></div><div style="margin-left: 8px;"> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; flex-grow: 0; height: 20px; width: 20px;"></div> <div style=" width: 0; height: 0; border-top: 2px solid transparent; border-left: 6px solid #f4f4f4; border-bottom: 2px solid transparent; transform: translateX(16px) translateY(-4px) rotate(30deg)"></div></div><div style="margin-left: auto;"> <div style=" width: 0px; border-top: 8px solid #F4F4F4; border-right: 8px solid transparent; transform: translateY(16px);"></div> <div style=" background-color: #F4F4F4; flex-grow: 0; height: 12px; width: 16px; transform: translateY(-4px);"></div> <div style=" width: 0; height: 0; border-top: 8px solid #F4F4F4; border-left: 8px solid transparent; transform: translateY(-4px) translateX(8px);"></div></div></div>

Een foto die is geplaatst door null (@editedofficial) op

Edited is uiteraard maar één van de vele merken die mee op de twinning-kar springt. Eerder gaven CKS, Kenzo en zelfs designerlabels als Gucci en Dolce & Gabbana al het goede voorbeeld. Dat doet een vraag rijzen: waarom zijn zulke matching outfits zo in trek? 

“Kinderen en ouders zijn op zoek naar een diepere connectie met elkaar, en dat uit zich op allerlei manieren. Zo ook via kledij. In dat opzicht is het geen nieuw fenomeen, maar de uiting van een bestaand principe”, vertelde Hendrik Slabbinck, professor persoonlijkheidspsychologie en marketing eerder al aan De Morgen. 

Zie jij, je echtgenoot en je kroost ‘s avonds niet meteen rondlopen in dezelfde Woody-pyjama? Dat is ook perfect oké, meent Slabbinck. Voor de ene familie zijn matching outfits een uiting van een positieve, hechte band, bij anderen is dat niet het geval. Het zijn trouwens vooral kinderen van 2 tot 8 jaar die hun ouders willen kopiëren. Pubers staan er zelden om te springen om als twee druppels water op hun moeder of vader te lijken. 

Forever young

Volgens gedrags­bioloog Mark Nelissen is er nog iets anders aan de hand. Sommige mensen willen er nu eenmaal eeuwig jong uitzien. Geef toe: een 35-jarige vrouw met een tulen rok of regenboogjurk ziet er een beetje ridicuul uit. Maar doet de dochter mee? Dan is het best schattig. “Veel vrouwen koesteren de wens om eeuwig jong te blijven. Zeker bij hen die voor een jeugdige print opteren, zou de wens om niet volwassen te worden, een rol kunnen spelen”, legt de gedrags­bioloog uit. 

Zie jij het ook zitten om jouw kleerkast af te stemmen op die van je zoon of dochter? Wij zochten alvast enkele Belgische merken die de twinning-trend volgen. 

1. Elle & Rapha

Valerie Verbeeck is de trotse mama van tweelingdochters Gabrielle en Raphaelle. De twee meisjes inspireerden haar ook om een eigen lijn op de markt te brengen: Elle & Rapha. Die bestaat uit matching sweatshirts die beschikbaar zijn in verschillende kleuren én met allerlei quotes als ‘magic mama vibes’, ‘magic sis vibes’, ‘magic mini vibes’ of ‘magic papa vibes’. Schattig!

Meer info vind je op de website.

Ella & Rapha/nina.be

2. Loved by Miracles

Elke vrijdag is Annelien Coorevits te zien op de buis tijdens ‘Temptation Island’. Maar wist je dat de presentatrice ook een kledinglijn heeft voor mama’s en hun dochtertjes? 

Meer info vind je op de website.

Loved by Miracles/nina.be

3. JBC

Wie denkt dat de matching outfits alleen weggelegd zijn voor dames, heeft het mis. Ook vaders en jongens durven wel eens dezelfde trui of broek bovenhalen. Dat heeft JBC goed begrepen met de vader-zoon-outfits. 

Meer info vind je op de webshop

JBC/nina.be

4. Cos I Said So

Nog een hip kinderlabel is Cos I Said So, dat zo'n 3 jaar geleden werd opgericht door de Antwerpse Sofie Ysewijn. De rode draad doorheen haar collecties: de neutrale kleuren en de ludieke opschriften! “De slogans op mijn ontwerpen zijn iets minder ingehouden dan bij vele andere kinderlabes. Maar alleen lieve quotes zouden nu eenmaal niet bij mij passen. Net omdat ik mezelf blijf, slaat het concept aan denk ik”, zei Ysewijn daarover eerder al.

Meer info vind je op de website.

Cos I Said So/nina.be

5. Fils et Papa

Last but not least hebben we nog Fils et Papa, het label bij uitstek voor vaders en zonen die op zoek zijn naar een feestoutfit. Hemdjes? Bretellen? Strikjes? Check, check en dubbelcheck.  

Meer info vind je op de website.

Fils et Papa/nina.be



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.