Exclusief voor abonnees

Terug van weggeweest: haute couture gaat weer voor hoge hak

SNEAKER HEEFT AFGEDAAN, MAAR WILLEN VROUWEN HEM WEL DUMPEN?

Getty Images
Als het van de grote modehuizen afhangt, ruilen vrouwen vanaf dit najaar hun sneakers voor hoge hakken. Vraag is alleen of ze die pijnlijke trend wel slaafs zullen volgen.

De mode-industrie zet ons een hak. Net nu we gewend zijn aan het comfort van de sneaker, beslissen verschillende grote ontwerpers om hun modellen weer met extra hoogte onder de voeten over de catwalk te sturen. Een comeback van de hak, dus.

Daarmee zou een einde komen aan de 'alleenheerschappij' van de sneaker. Die zit in ons hart en aan onze voeten sinds de modehuizen zich zo'n tien jaar geleden door de straat - en dus het echte leven - lieten inspireren en vaststelden dat vrouwen in het moderne bestaan wel wat meer comfort nodig hadden om hen van de crèche naar het werk naar de fitness naar de avondschool naar 'allez, nog één wijntje dan' en weer terug te brengen.

Platvoets, niet platvloers

Die verschuiving voltrok zich niet enkel op schoenenvlak - ook kleding werd soepeler, parfums subtieler en make-up mocht natuurlijker - maar nergens anders heeft de verandering zoveel impact gehad. Waar ontwerpers in het begin van de beweging hun creaties nog combineerden met bestaande modellen van grote sportmerken als Nike en Adidas, zetten de grote namen gaandeweg liever zélf hun naam onder een sneakerontwerp. Prada, Michael Kors, Raf Simons, Louis Vuitton, ja zelfs wijlen Chanel-designer Karl Lagerfeld: allemaal kwamen ze met eigen creaties.

Met de Tripple S- sneakers van Balenciaga (800 euro) kan je van de crèche naar het werk naar de fitness naar 'allez, nog één wijntje dan' en weer terug.
RV Met de Tripple S- sneakers van Balenciaga (800 euro) kan je van de crèche naar het werk naar de fitness naar 'allez, nog één wijntje dan' en weer terug.

Dat zorgde voor een kentering in de perceptie: platvloets was niet meer platvloers, de sneaker werd een statussymbool. Luxemodellen met prijskaartjes die evengoed aan een comfortabele fauteuil zouden kunnen hangen, zijn geen uitzondering. De Triple S van Balenciaga gaat voor zo'n 800 euro over de toonbank. Vlot, zelfs. Wat het des te opmerkelijker maakt dat onder andere net Balenciaga bij z'n presentatie voor komende herfst en winter geen énkele sneaker in het assortiment heeft opgenomen. Hoge hakken en zwarte lederen schoenen dreunden over de catwalk, een zodanig opvallende beslissing dat Vogue sprak van een "total erasure" van de sneaker. Ook merken als Valentino, Givenchy, Alexander McQueen en Stella McCartney gespten weer centimeters onder hun modellen.

Het is op zich niet verwonderlijk dat de modewereld zichzelf heruitvindt, vraag is of we deze keer ook zullen volgen. De sneakerrage betekende immers niet alleen een wijziging van garderobe, maar eveneens een wijziging van mentaliteit. 'Mooi zijn' staat niet meer gelijk aan 'pijn lijden'. Voor een elegante houding zijn geen Louboutins meer vereist, met dank aan de opmars van yoga en pilates. Vandaag kun je gerust een hippe club betreden op Puma's in plaats van pumps, en ook in chique restaurants ben je welkom met sneakers aan de voeten.

#KuToo

Anders is het gesteld op het filmfestival van Cannes: daar maken hoge hakken nog steeds deel uit van de dresscode, ondanks protest van topactrices als Julianne Moore en Kirsten Stewart, die een statement maakten door blootsvoets over de rode loper te schrijden. Ook elders moet de voetzoolrevolutie nog plaatsvinden. Zo vroeg de Japanse actrice en schrijfster Yumi Ishikawa zich op Twitter af waarom sommige bedrijven hun vrouwelijke personeelsleden nog altijd verplichten om hakken te dragen. Ze lanceerde de hashtag #KuToo - de 'ku' verwijst naar de Japanse woorden 'kutsu' (schoen) en 'kutsuu' (pijn) - die viraal ging en verzamelde 20.000 handtekeningen voor een petitie.

Volgens het consultancybureau Bain & Company is de wereldwijde sneakermarkt vorig jaar met 17% gegroeid tegenover 2017. Bij de dames kon een groei van 37% opgetekend worden, terwijl hoge hakken 11% verloren. De modewereld mag zich dan wel opmaken voor een wederopstanding van de hoge hak, de financieel directeurs van de grote huizen houden maar beter beide voeten op de grond.

Belga
Belga
Belga



5 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Kirsten Hershe

    Ik draag al jaren hoge hakken en doe niet mee aan de sneaker hype, sneakers draag ik enkel tijdens het sporten. Hoe hoger mijn naaldhakken des te beter, onder de 9 cm ga ik niet en draag ze zelfs dagelijks. Op kantoor, winkelen, uitgaan, restaurant, dancing, etc. Zonder hoge hakken voel ik mij een rasechte boerin.

  • Tom De Bondt

    Eindelijk terug klasse !!!

  • Johnny L Verhoeven

    Ik heb collega's die daar de hele dag op rondlopen !

  • André Hendrickx

    Dit werd hoog tijd, sneakers dienen om te sporten

  • Michel Van der Hoydowch

    Steeds dezelfde modehuizentruuk. Eerst het volk een modetrend doen kopen en dan maar afwisselen ,van lang naar kort,hoog naar laag en dan weer vice versa ,mode mensen zoveel mogelijk geld uit hun zakken te kloppen.Schande .