Ga naar de mobiele website
^ Top

Te mooi om waar te zijn: "Outletcentra lokken klanten door ze te bedotten"

thinkstock
Je hebt het vast ook al gedaan: een uurtje (soms wel langer) gereden om vervolgens in een outletdorp je zuurverdiende centjes te laten rollen. Een broek van Hugo Boss, een tas van Michael Kors of een jurk van Escada, en dat allemaal aan behoorlijke kortingen. Kwalitatieve merkkleding aan een lagere prijs, je zou wel gek zijn om het niet te doen. Of toch niet?

De aanbiedingen in vele outletcentra zijn in het meeste geval te mooi om waar te zijn, zo blijkt uit een onderzoek van het Duitse tv-programma WDR-Recherchen. In tegenstelling tot wat velen denken, is het doorstreepte originele bedrag op het prijskaartje meestal niét het bedrag waarvoor die jas effetief in de winkel heeft gelegen. Meer nog: merken verkopen niet alleen restpartijen van vorige seizoenen, ze produceren ook kledij speciaal voor outlets.

"Merken overtreden de regels"
Zo zal je in heel wat outletwinkels modellen, kleuren en materialen vinden die nooit in de effectieve winkels werden aangeboden. En dat heeft natuurlijk ook een effect op de kwaliteit. De makers van het programma vergeleken kleding uit de outletwinkels van Roermond: onder meer Tommy Hilfiger, Levi's en Hugo Boss werden aan een grondige test onderworpen. De opvallende conclusie? Dat goedkoper prijskaartje zou wel eens een stuk duurder kunnen uitvallen dan verwacht. De stoffen bleken minder strak geweven, de stiksels waren losser en vaak bleken de kledingstukken van goedkoper materiaal gemaakt. En dat is niet zonder gevolgen. "Je mag geen jeans aanbieden van 105 euro voor 80 euro, als die jeans nooit 105 euro heeft gekost," aldus woordvoerster Joyce Donat van de Nederlandse consumentenbond aan AD. "Daarmee overtreden merken de regels."

Zo misleiden ze niet alleen de consumenten, maar ook de winkeliers worden hier de dupe van, vindt brancheorganisatie InRetail. "Dit toont aan dat outletcentra klanten lokken door ze te bedotten. De consument kan zijn euro echter maar één keer uitgeven. Een jeans die hij koopt bij de Fashion Outlet Roermond koopt hij niet bij een kledingzaak in de binnenstad."




32 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Johan De Clercq

    Wij bezoeken Marne la vallee, maasmechelen, roermond, Wertheim. 100% kwaliteit, proper, uitstekende service, drietalig personeel, tientallen goede kopen gedaan. Premium merken verzorgen er hun imago. Wie dat niet ziet heeft zelf ergens een probleem , denk ik. Kan me niet uitspreken over de outlets in de rue Brabant. In Laken.

  • Jos Vermeulen

    En maar klagen dat ze de huur of lening niet knn betalen. Ik sta bekend als een "fashion boy" als ze me vragen welke designer ik draag en het blijkt h&m te zijn knn ze hun oren en ogen niet geloven.

  • Ik revolteer Mijn pen is mijn enigge wapenn

    Het zou maar erg zijn moest je voor de helft van de prijs hetzelfde krijgen.neen hoor, voor goed en mooi moet je een centje over hebben.

  • Elle Devee

    Dat werd trouwens al eens aangetoond in een undercover operatie op tv

  • marie-jose Marie-José Anthonis

    Eenmaal maasmechelenvilech gedaan er was niets goedkoop en was allang niet meer in de mode dure brol

Meld een bug