Stella McCartney werkt samen met Google aan een duurzamere mode-industrie

Stella McCartney
REUTERS Stella McCartney
De Britse ontwerper Stella McCartney heeft naast het runnen van haar eigen label nog een andere belangrijke missie: de mode-industrie duurzamer maken. Daarom bundelt ze haar krachten met Google Cloud. Samen hebben ze een nieuwe tool ontwikkeld om andere labels te laten stilstaan bij hun milieu-impact.

Het Google Cloud-platform heeft een bijzonder experiment op poten gezet. Het gaat om een nieuwe tool die data rond grondstoffen moet verzamelen en analyseren. Meer bepaald zal het nagaan welke invloed een productieproces van een bepaalde stof heeft op luchtvervuiling, waterschaarste en broeikasuitstoot. In een eerste fase zal de tool gebruikt worden bij katoen en viscose. Later zijn andere textielsoorten aan de beurt. 

Google Cloud werkt hiervoor al nauw samen met Stella McCartney, pionier op het gebied van duurzaamheid in de modewereld. Het platform vraagt nu ook aan andere modemerken, ngo’s, experts en leveranciers om hun data te delen met het project. 

“Duurzaamheid ligt aan de basis van alles wat we doen bij Stella McCartney. We doen ons best - we zijn niet perfect, maar we proberen een conversatie op te starten die nog niet bestond in de geschiedenis van mode”, reageert de mode-ontwerpster. 

De mode-industrie is een van de meest vervuilende ter wereld. Er wordt 400% meer kleding geproduceerd dan 20 jaar geleden. Tegelijk gooien we onze kledingstukken veel sneller weg. Tijdens het productieproces verspillen we duizenden liters water én komen er een pak chemicaliën in wereldwijde watersystemen terecht. 




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.