Steeds meer mensen kopen kledij om ze dan weer terug te sturen, en dat voor Instagram

Unsplash
Als je de Instagramfeed van een influencer bekijkt, lijkt het wel alsof ze een kleerkast hebben ter grootte van appartement of huis. Elke dag een andere outfit dragen, dat kan de gewone sterveling zich niet veroorloven. Net daarom is er een trend ontstaan om online kledij te kopen voor een snelle fotoshoot, om de stuks daarna weer terug te sturen, beweert het Britse bedrijf Barclaycard. 

#ootd, oftewel de afkorting voor outfit of the day, is ongetwijfeld een van de populairste hashtags op Instagram. Op het moment van schrijven worden er maar liefst 199.607.298 berichten gesierd door dit bijschrift, en morgen zijn het er waarschijnlijk alweer meer. Dat er op sociale media een druk is bij modeliefhebbers om geregeld met een nieuwe garderobe te verschijnen, is dan ook een understament. 

Hebben al die mensen dan een goedgevulde spaarrekening die ze kunnen uitgeven aan hun kleerkast? Neen, zegt Barclaycard, een bedrijf dat wereldwijd creditcards verstrekt. Uit een rondvraag bij meer dan 2.000 Britten blijkt dat 1 op de tien bewust online kleren koopt om ze te dragen voor een post op sociale media en achteraf weer terug te sturen. Vooral vrouwen en mannen tussen 35 en 44 jaar (17 procent) geven toe dat ze op deze manier online shoppen. Ze laten dan bewust het prijskaartje aan de T-shirt, broek of jas hangen en verstoppen het, zodat ze later nog op hun beslissing kunnen terugkomen.

Ook offline

Niet alleen op sociale media ervaren mensen stress om er stijlvol en 'fashionable' uit te zien, maar ook in het echte leven zorgt dit blijkbaar voor kopzorgen. Zowat 7 procent van de vrouwen voelt zich niet goed in hun vel als ze meerdere keren voor hun vrienden verschijnen in dezelfde outfit. Opvallend genoeg is dat bij mannen zelfs 10 procent. 

"Het is interessant om te zien hoe sociale media de hele verkoopbusiness beïnvloeden", reageert George Allardice van Barclaycard. "Retailers doen dan ook flink hun best om retours gemakkelijker te maken omdat ze weten dat het des te belangrijker wordt voor hun klanten."

Een kleine kanttekening: het onderzoek is natuurlijk maar uitgevoerd bij 2.000 Britten. Of er echt sprake is van een nieuwe trend, blijft dus afwachten. Maar net zoals bij de verkoop van lege parfum- en zeepflesjes op internet, wordt nog maar eens duidelijk dat je niet alles moet geloven wat je op sociale media ziet.




9 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Johnny chanet

    Toch fijn als je iets wil bestellen voor een keer aan te doen en dan terug zenden. Is heel economisch.

  • erik vanhove

    Tot er iets gebeurd met die online betalingen en ze zijn alles kwijt. Ik heb het 3 keer gebruikt en ik had al prijs. Van mij mag gerust alles terug analoog worden. Gewoon goede telefoonverbindingen wereldwijd was een stuk beter en veiliger geweest dan al die onnozelheden met hun systemen waar niemand nog wijs uit geraakt.

  • Dirk Peeters

    En daarmee maakt een minderheid het business model van online winkels kapot. Gratis levering en gratis terugnames (verzending) zal verdwijnen.

  • Jurgen Maes

    Instagram zit vol narcisten. Ik gebruik het als filter in mijn zoektocht naar serieuze vrouwen. Instagram selfies is afgekeurd.

  • Patrick Weyers

    Tegenwoordig koop je 2de hands kleding als je online iets besteld. En Dirk, neen hoor niet iedereen. Ik alvast niet. Ik ga gewoon naar de winkel, pas het, koop het en breng het niet terug. Dat gebruikt terug sturen hoort niet maar de normvervaging gaat erg snel.