Scoor morgen dé it-items uit Kenzo x H&M: de hoofdontwerpster geeft haar tips

Kenzo x H&M
Ben je er klaar voor? Morgen ligt de felbegeerde Kenzo x H&M-collectie eindelijk in de rekken. Met een beetje geluk en veel geduld tijdens het aanschuiven maak je misschien wel zo'n topstuk (of meerdere) buit. H&M-hoofdontwerpster Ann-Sofie Johansson (53) geeft je alvast haar tips om de stormloop te overleven.

De collectie van Kenzo x H&M is heel erg in your face. Op social media noemden sommigen het zelfs 'cartoonesk'. You love it or you hate it! Kan je begrijpen dat het voor bepaalde mensen iets te extreem is?
Ann-Sofie Johansson:
 "Dat is zo met al de collecties die we maken. Bij ons op het hoofdkantoor in Stockholm zijn er ook sommigen die zeggen: o nee, dat is niets voor mij, ik ga daar niets van dragen. Maar dan geraak je eraan gewoon en begin je er toch dingen mooi van te vinden.
We zeiden hetzelfde met Balmain vorig jaar: 'no way dat dat in onze kast komt. Het is te glamoureus.' Om daarna dan toch allemaal rond te lopen met stenen en versieringen (lacht). Je ogen moet eraan wennen. In elke collectie zitten er altijd stukken die je uiteindelijk leuk zal vinden. Er zullen altijd nieuwe trends opduiken, en sommige zullen een waar schokeffect creëren, maar dat is net goed, want dan is de kans groter dat het zal aanslaan en blijft meegaan."

€ 199
Kenzo x H&M € 199

Welke stuks gaan volgens jou het vlugst verkopen?
Ann-Sofie Johansson: "Hopelijk de hele collectie (lacht). Het blijft altijd een gok, maar ik kan bijna al met 100% zekerheid voorspellen dat er een stormloop zal zijn op de folkloristische strokenjurk. Die is gebaseerd op een Kenzojurk uit 1978; er zit 220 à 250 meter stof in verwerkt. Maar Kenzo staat bij de jonge generatie vooral bekend voor hun sweaters en T-shirts, dus ook dat worden bestsellers, vooral omdat ze zo makkelijk te dragen zijn. Schoenen verkopen ook altijd goed, dus ik raad elke vrouw aan om direct af te gaan op de stilettolaars met tijgerstrepen. Mijn favoriete item uit de collectie? Dat is de pyjama, die zit supercomfy."

Deze jurk zal volgens de hoofdontwerpster van H&M als zoete broodjes over de toonbank gaan ((€ 399)
Kenzo x H&M Deze jurk zal volgens de hoofdontwerpster van H&M als zoete broodjes over de toonbank gaan ((€ 399)

Iman, de Somalische weduwe van David Bowie, is een van de gezichten van de campagne. Zij heeft ooit gezegd: 'Ik ben het gezicht van een vluchteling'. Heel erg actueel in het licht van de huidige ontwikkelingen in Europa. Hoe rijm je het optimisme van Kenzo met de harde, politieke wereld daarbuiten?
Ann-Sofie Johansson: "Misschien is het in deze onzekere tijden wel broodnodig. Je wordt gelukkig van deze collectie. Het tovert alvast een lach op míjn gezicht. De kleren zijn zo levendig, zo kleurrijk, zo vol prints. Ze stralen een jeugdige energie uit, en dat biedt volgens mij tegengewicht aan alle sombere berichten die ons bereiken. Mode beschikt over die gave. Het kan verandering creëren en verademing brengen."

Ten tijde van Balmain kreeg H&M af te rekenen met een echte stormloop, waarschijnlijk zullen we morgen gelijkaardige taferelen te zien krijgen
photo_news Ten tijde van Balmain kreeg H&M af te rekenen met een echte stormloop, waarschijnlijk zullen we morgen gelijkaardige taferelen te zien krijgen

Wanneer komt er eindelijk eens een collab met een Belgische designer? Dries Van Noten x H&M lijkt ons een klepper.
Ann-Sofie Johansson: "Wie weet wat de toekomst brengt? Ik ben persoonlijk een enorm grote fan van Dries, maar ik weet niet of hij daarvoor te vinden zou zijn. Er zijn nog zoveel designers met wie we graag de handen in elkaar slaan. Met Kenzo zitten we intussen aan onze twaalfde designercollectie, we hadden nooit gedacht dat we het zo lang zouden doen. Maar zolang onze klanten het leuk vinden, gaan we ermee verder."