Rihanna haalt highlighter uit make-uplijn na controverse

Photo News/trendmood1
Rihanna heeft dit weekend aangekondigd dat haar make-upmerk Fenty een reeks nieuwe highlighters zou lanceren. Normaal gezien zou zo'n aankondiging gevolgd worden door groot gejuich. Nu zit er echter een haar in de boter. Veel fans struikelen over de naam van het nieuwe product: ‘Geisha Chic’. Na alle kritiek heeft de ster besloten de bewuste highlighter toch niet in de winkelrekken te leggen.

De eerste aankondiging werd gemaakt op de Instagrampagina van Fenty Beauty. Het duurde niet lang, of de post kreeg een lading kritiek over zich. “Ik ben superblij met deze lancering”, reageert iemand. “Het enige spijtige is de naam ‘Geisha Chic’. Een naam als deze negeert de volledige geschiedenis en de onderdrukking van een geisha. De kleur van deze highlighter is echt prachtig, maar ik ga hem gewoon niet kopen door de ongelukkig gekozen naam. Is het niet mogelijk om die nog aan te passen?” 

Een geisha is volgens de Japanse traditie immers een soort muze en gezelschapsdame. Het is haar taak om voor vermaak te zorgen tijdens feestjes in theehuizen, met een gesprek, zang, muziek en dans. Omdat de opleiding van een geisha al begint als ze 6 of 7 jaar oud zijn, én omdat mannen het recht om de maagdelijkheid van de vrouw te ontnemen konden kopen, wordt een geisha vaak gelinkt aan onderdrukking.

Een andere socialemediagebruiker merkt daarom op dat het gevoelig ligt om een geisha chique te noemen. “Fenty is een merk dat beweert dat het inclusief wilt zijn, en toch halen ze deze stunt uit ...”, laat nog een andere kritische stem weten. 

Ondertussen heeft Fenty Beauty laten weten dat ze de kritiek terecht vinden. Meer zelfs: het merk heeft besloten om de highlighter met de glanzende, rode kleur toch niet te verkopen. Ze stellen de lancering uit tot ze een nieuwe naam bedacht hebben. 

Naast ‘Geisha Chic’ is het gamma highlighters nog uitgebreid met 2 nieuwe kleurtjes. Deze worden wél nog verkocht. Vanaf 5 april liggen ze in de winkelrekken bij de webshop van Fenty Beauty en cosmeticaketen Sephora.




5 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Ronny Deckers

    Normaal lees ik zulke dingen niet. Maar tegenwoordig raak je al gauw geïntrigeerd door het woordje controverse. En dan denk je: wat zal het nu in godsnaam weer zijn. En de redenen worden alsmaar gekker. Wat blijkbaar niemand beseft, is, dat dit dingen zijn waar misschien 1 of 2 procent over vallen. Velen dan nog omdat ze hersenloos na kwaken wat anderen zeggen. We moeten daar echt leren doorheen te kijken.

  • Danielle van Bergen

    Man man de mensen tegenwoordig ze zien van alles dat er niet moet zijn ,ze overdenken bepaalde onbelangrijke dingen en denken echt niet na over belangrijke dingen .....waar gaan we naartoe ......een wereld van stilte want alles wat je zegt of schrijft kan verkeerd zijn

  • willy zachel

    Waar mensen zich mee bezig houden ongelofelijk hebben die nu echt niks anders te doen ????

  • Frank Daels

    Er bestaan dus echt mensen die bewust op zoek gaan naar dingen waar ze verontwaardigd kunnen over doen ...

  • Febe Chapin

    Wat is er precies mis met Geisha? Dat is een deel van het Japans cultuur. Het woord heeft niets te maken met misbruik.