Nike gaat abonnement voor schoenen lanceren: “Die trend zal zich alleen maar verderzetten”

Nike
Aan maandelijkse bedragen voor telecom, muziek of maaltijdboxen zijn we intussen gewend, maar nu gaat sportgigant Nike zelfs zijn kinderschoenen 'verabonnementiseren'. De goedkoopste formule kost 20 dollar per maand, de duurste 50. Voor dat geld heeft zoon- of dochterlief elke maand een vers paar sneakers.

De 'Nike Adventure Club', zo heet de nieuwe abonnementsformule van Nike in de Verenigde Staten. Ouders die intekenen, krijgen vier (20 dollar per maand), zes (30 dollar) of twaalf paar sneakers (50 dollar) per jaar, te kiezen uit honderd verschillende modellen van Nike of dochteronderneming Converse. Handig als je groeiende voeten hebt, zoals het geval is bij het doelpubliek van 2- tot 10-jarigen.

Voor de sportkledinggigant moet de nieuwe aanpak op de kinderschoenenmarkt, in de VS goed voor 9 miljard euro per jaar, een antwoord bieden op de toenemende concurrentie van onder meer Adidas. Of het systeem ook in Europa uitgerold zal worden, is nog niet duidelijk, maar Nike steekt z'n ambitie niet onder stoelen of banken. Ook voor hardlopers die veel trainen, ziet het bedrijf wel heil in een soortgelijke formule.

Netflix & Spotify

Waar abonnementen zich tot een decennium geleden nog tot een aantal specifieke producten of diensten beperkte, is het gamma de laatste jaren steeds breder geworden. Denk aan Netflix en Spotify en de maaltijdboxen die aan huis geleverd worden, maar er zijn ook start-ups die jeans, scheermesjes of wijn verkopen via abonnementsformules.

Een bevraging uit 2018 bij 11.000 Europese huishoudens, uitgevoerd door het ING Economisch Bureau, toonde al hoe groot de impact van al die subscripties is op onze portefeuille. Gemiddeld vloeit 5% van al onze bestedingen naar abonnementen, goed voor zo'n 130 euro per maand. Jaarlijks is de Europese markt voor digitale abonnementen (zoals muziek en video) goed voor liefst 30 miljard euro. Hoe jonger het doelpubliek, des te groter het groeipotentieel. "Die abonnementisering zal zich alleen maar verderzetten", meent ING-econoom Steven Trypsteen. "In het geval van Nike, met schoenen waar kinderen voortdurend uitgroeien, lijkt die stap heel logisch."

Terugsturen

De voordelen voor de klant zijn legio, zegt Trypsteen nog. "Bij een vaatwasmachine met een pay per wash-formule vermijd je bijvoorbeeld de grote initiële aanschafkost en kan je, net als bij software, een update krijgen." Ook mooi meegenomen - al geldt dat niet voor de sneakers - is dat je niet langer overstelpt wordt met allerlei keuzes. "'Ontzorging' is belangrijk geworden. Consumenten appreciëren het als keuzes voor hen gemaakt worden."

Uiteraard hebben ook de bedrijven ermee te winnen: abonnementen zorgen voor een voorspelbare cashflow, leveren door de langdurige klantencontacten veel data op en bieden in sommige gevallen ook een verzekering tegen grondstoffenschaarste. "Als je geen lampen verkoopt, maar licht, blijven de grondstoffen in eigen handen. In tijden van schaarste zie je die evolutie richting een product als dienst heel goed", zegt Trypsteen. Zo krijgen leden van de Nike Adventure Club de mogelijkheid: ze kunnen de afgedragen schoenen houden of terugsturen.

Kluwen

Of we daar allemaal blij van moeten worden? Nu al lijkt er bij sommige consumenten een soort moeheid te zijn over het onoverzichtelijke kluwen aan abonnementen waar je niet altijd even makkelijk van afgeraakt. "Het gevaar bestaat inderdaad dat je snel even voor '10 euro in de maand' kiest, terwijl de kostprijs op termijn wel aandikt", beaamt Trypsteen.

Retailexpert Jorg Snoeck (RetailDetail) meent dat de trend deel uitmaakt van een veranderend bestedingspatroon. Hij geeft aan dat vandaag vooral de allergrootste bedrijven - ook Ikea experimenteert met het verhuren van meubels aan een maandelijks tarief - abonnementen ontdekken. "Dat is geen toeval. Steeds meer consumenten keren zich tegen de 'meer-cultuur' en de wegwerpmaatschappij." (MM)




14 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Geert Vaelen

    Je kan toch zelf zien wanneer je schoenen versleten zijn en dan een nieuw paar gaan halen. Maar gewoon elke maand preventief andere schoenen geleverd krijgen die je niet nodig hebt? Ik draag mijn schoenen enkele jaren voor ik een ander paar ga kopen.

  • Rayan El Arami

    Goed zot als je daar in trapt. Mijn kotters zijn net zo blij met een nieuw paar van een veel goedkoper merk. Zolang ze er maar flitsend uit zien. En zolang ze er nog uitgroeien hoeven die schoenen ook niet lang mee te gaan.

  • Ramon Simon

    Zorg dat alles zodanig duur dat niemand meer eigenaar is, huren brengt meer op. 20 euro is 240 euro per jaar, kan je 4 paar schoenen van 60 euro mee kopen, kinderen hun voeten mogen snel groeien maar zelden 4 maten op een jaar. En als je 4 paar schoenen per jaar nodig hebt koop je rommel. Mijn dr marten heb ik 15 jaar gedragen, ook overal mee heengegaan en veel optredens meegemaakt. Zelfs skateschoenen gingen meer dan een jaar mee.

  • Norbert Corten

    Geen afvalberg goed voor de minderbedeelden een paar niet te versleten sneakers cadeau te doen of aan een organisatie geven die daar voor instaat.

  • Pablo Hernandez

    Ik had ongeveer 4 paar schoenen per jaar nodig toen ik nog student was. Ik stapte dan ook overal naar toe omdat ik in het centrum van een stad woon. Slecht weer en af en toe een feestje maken echt snel schoenen kapot. Sinds ik met de auto rij en niet meer feest gaan mijn schoenen véél langer mee. Dit aanbod van Nike zou niet slecht zijn voor sommige personen.