Modemerken zetten groots in op ‘Gay Pride’, goed bedoeld of puur voor het geld?

Een campagnebeeld van de Levi’s® Pride-collectie.
Levi’s® Een campagnebeeld van de Levi’s® Pride-collectie.
Van Primark en Nike tot H&M en Levi’s: steeds meer modemerken lanceren regenboogcollecties ter ere van de ‘Pride-maand’ die in juni plaatsvindt. De LGBTQIA-gemeenschap ijvert in die periode extra voor gelijkheid en non-discriminatie en daar scharen labels zich duidelijk met plezier achter. Toch klinkt er ook kritiek op de initiatieven, want zijn ze niet gewoon bedoeld om geld te verdienen aan een gemeenschap met best wat financiële middelen?

“Met deze capsulecollectie willen we de boodschap versterken die H&M heeft over inclusiviteit en gelijkheid en een sfeer creëren waarbij het combineren van de verschillende stuks een mogelijkheid is. Iedereen kan zijn favoriet stuk vinden en deze simpelweg met veel zelfvertrouwen dragen”, aldus Emily Björkeheim, H&M’s Head of Design Divided, over hun ‘Love For All’-collectie waarvan 10% van de verkoopprijs wordt gedoneerd aan de UN Free & Equal campagne.

“Levi’s® heeft een lange geschiedenis in het goed doen voor haar medewerkers en fans en in het steunen van de LGBTQ+ community. Wij waren het eerste Fortune 500-bedrijf dat in 1992 voordelen bood aan same sex partners en onze steun is sindsdien niet meer weg te denken. We zijn trots op het feit dat we de LGBTQ+ community elk jaar eren met onze Pride collectie en door deel te nemen aan Pride events over de hele wereld”, zegt Jen Sey, SVP & CMO, Global Brands bij Levi Strauss & Co dan weer. Zij werkten net als vorig jaar voor België samen met de Gentenaren Lars Lagaisse en Timo Delorge van Kaart Blanche en schenken 100% van de netto-opbrengst van de collectie aan organisatie OutRight Action International.

Een campagnebeeld van de 'Love For All'-collectie van H&M.
H&M Een campagnebeeld van de 'Love For All'-collectie van H&M.

Ook Primark lanceert een Feeling Proud-collectie die bestaat uit 27 producten en doneert in één keer ook € 175.000 aan ILGA World (International Lesbian, Gay, Bisexual, Trans and Intersex Association). Net als ook Converse, Nike, Calvin Klein, Adidas, Marks & Spencer en heel wat andere merken die naar verwachting in de komende weken nog met initiatieven op de markt zullen komen.

Ongetwijfeld hebben deze merken de beste bedoelingen en is alle steun aan de LGBTQIA-gemeenschap welkom, maar zoals hierboven al gezegd worden er door critici ook wel wat kanttekeningen bijgeplaatst. Eerst en vooral laten modeketens de collecties veelal maken in landen waar het op vlak van holebirechten bijzonder slecht gesteld is. Zo is homoseksualiteit tot op de dag van vandaag nog steeds strafbaar in Bangladesh, nogal pijnlijk dat de werknemers er dan wel Pride-collecties moeten maken. Vorig jaar kwam Primark daardoor nog in een storm van kritiek terecht op sociale media. Zo schreef iemand toen op Twitter: “Primark verkoopt Pride kleren die ze laten maken in Turkije waar je gearresteerd kan worden als je gay bent. Stelletje sukkels.” De gerenommeerde Amerikaanse krant The New York Times postte daar toen ook een artikel over met als titel ‘Weet jij waar je Pride T-shirt gemaakt is?’. 

Ook op vlak van de ontwerpen zelf loopt het al eens mis. Zo gebruikte Nike vorige jaar veelvuldig een roze driehoek in hun Betrue-collectie en dat kon lang niet iedereen smaken. Homo’s moesten tijdens de Tweede Wereldoorlog namelijk een roze driehoek opspelden om zich te identificeren – zoals ook de Joden de davidster moesten opspelden – en in de jaren 80 werd het door de non-profitorganisatie AIDS Coalition to Unleash Power gebruikt om aan te geven dat de overheid bewust mensen liet sterven aan aids. Kortom, een symbool dat niet verwijst naar de meest plezierige periodes van de holebigemeenschap.

Naar schatting zou de LGBTQIA-gemeenschap alleen al in Amerika zo’n 900 miljard euro per jaar uitgeven aan leuke extra’s zoals kleren, eten en elektronica. Tijdschrift GQ publiceerde eerder al een uitgebreid artikel over waarom het voor grote bedrijven economisch gezien erg interessant is om de holebigemeenschap achter je te scharen. Zij hebben namelijk best wat geld te spenderen en daarnaast vinden liberaalgezinde shoppers de waarden en normen van merken ook steeds belangrijker. Als een merk openlijk holebi’s steunt, zullen ook zij meer geneigd zijn om hun geld uit te geven aan hun kleren. 

Risico

Daartegenover staat natuurlijk wel dat er wereldwijd nog steeds heel wat mensen tegen holebi’s zijn. Merken nemen dus ook een risico met het lanceren van Pride-collecties.  Elk jaar zijn op er sociale media gebruikers die oproepen om merken te boycotten naar aanleiding van hun steun aan de LGBTQIA-gemeenschap. En hoewel er duidelijk heel wat merken zijn die het wél aandurven om hun steun te uiten aan holebi’s, zijn er nog veel meer labels die ‘neutraal’ blijven. Bovendien is de steun van grote modespelers aan organisaties die zich inzetten voor holebirechten wereldwijd uiteraard bijzonder welkom en nuttig. 

Stijn Depoorter, hoofdredacteur van ZIZO bij Çavaria (de koepelorganisatie van Vlaamse en Brusselse holebi- en transgenderverenigingen, nvdr.) concludeert dan ook het volgende: “Als merken (een deel van) de opbrengst aan een goed doel (LGBT-organistatie) schenken en ze hebben in het bedrijf ook een beleid waar aandacht is voor inclusie op de werkvloer, dan is het een lovenswaardig initiatief.”




3 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • constan vriel

    je kan er zeker van zijn dat het puur voor het geld is, zo denken dergelijke merken nu eenmaal.

  • Wim Offermans

    Puur opportunisme, maar dat is van toepassing voor vele ondernemers. Dat Primark ook hun andere zaakjes regelt.

  • Rania Desaegher

    Dit is commerce , winst staat steeds voorop en het zal ook wel een beetje goedbedoeld zijn.