Modemerken blijven voor lingeriecampagnes inzetten op vrouwen in alle vormen, kleuren en maten

Monki
De zogeheten lange, slanke Angels van Victoria’s Secret waren ooit dé maatstaf in de wereld van de lingerie maar die tijd lijkt ondertussen voorbij. Labels kiezen alsmaar vaker voor modellen in alle vormen, kleuren en maten. Armen met striemen, billen met cellulitis en vetrandjes zijn geen uitzondering meer en daar komen anno 2019 net veelal positieve reacties op. We maakten een overzicht van een aantal van de nieuwste voorbeelden.

PrimaDonna

“Je goed voelen in je lingerie is je goed voelen in je lichaam”, vinden ze bij het Belgische PrimaDonna. Daarom lanceerden ze recent de ‘Every Woman’-collectie waarbij lingerie die als een tweede huid aanvoelt centraal staat. De setjes komen in 4 verschillende tinten, van een zacht poederroze tot een warm donkerbruin, waardoor ze vrouwen met verschillende huidtinten flatteren. Voor de campagne werden bovendien ook verschillende soorten modellen gebruikt. 

PrimaDonna
PrimaDonna

H&M

Ook de Zweedse modeketen H&M heeft begrepen dat het belangrijk is om hun kleren niet enkel op magere blanke modellen te tonen. Zowel in hun meest recente zwemcampagne als voor de campagnebeelden van de samenwerking met het Nederlandse lingeriemerk Love Stories trokken ze de kaart van diversiteit. 

Campagnebeeld
H&M Campagnebeeld
Campagnebeeld
H&M Campagnebeeld

Figleaves

“Bij Figleaves willen we mooie lingerie aanbieden aan alle vrouwen, wat hun figuur ook is. Ook vollere vrouwen bijvoorbeeld willen trendy kleuren en prints dragen, niet alleen basics in standaard kleuren”, vertelt inkoper van het Britse lingeriemerk Jenni Burt. Met die gedachte in het achterhoofd lanceerden ze onlangs een nieuwe campagne waarin alle soorten modellen te zien zijn. 

Campagnebeeld
Figleaves Campagnebeeld
Campagnebeeld
Figleaves Campagnebeeld

Savage x Fenty by Rihanna

Ik ben geen Victoria’s Secret-meisje, maar ik voel me altijd mooi en zelfverzekerd in mijn lingerie”, zei Rihanna in de Amerikaanse Vogue bij de voorstelling van haar lingeriecollectie Savage x Fenty. Geen wonder dus dat de popster groots inzet op body positivity. “Vrouwen moeten lingerie verdomme voor zichzelf dragen”, stelde ze. “Ik kan alleen maar hopen hen vertrouwen te geven door lingerie in een ander daglicht te stellen. Ik wil dat vrouwen hun eigen schoonheid bezitten.” Zowel haar campagnebeelden als de modellen op de catwalk zijn daar het beste bewijs van.

Savage x Fenty
Savage x Fenty

Monki

Het Scandinavische merk Monki, telg uit de Zweedse H&M-groep, focust al een aantal seizoenen op authenticiteit. Lichamen worden getoond zoals ze werkelijk zijn, er komt geen Photoshop aan te pas en de modellen in de campagnes zijn veelal vrouwen die geen professioneel model zijn maar gewoon goed in hun vel zitten. Ondanks een striem, rolletje of putje hier en daar. 

Campagnebeeld
Monki Campagnebeeld
Campagnebeeld
Monki Campagnebeeld



6 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Caitlynn Vantongelen

    Prachtig om deze dames te zien! Zeker zij met een “niet zo perfect buikje”; iets waar ik zelf ook met te kampen heb. Enkele zijn aan de zware kant, maar zij verdienen ook mooi en degelijk ondergoed.

  • Patrick Kelchtermans

    ja goed, sommigen zijn echt te zwaar, maar zware mensen hebben toch ook recht op degelijk ondergoed? Net zoals mollige en slanke dames. En een lingeriemerk wil toch vooral verkopen, lijkt mij. Dan is het dom om een groot deel van je doelpubliek te negeren. Ik kan me voorstellen dat iemand die geen maatje 32 heeft het prettig vindt om te zien hoe bepaalde kleding staat op iemand met een gelijkaardig postuur.

  • Jos Plessers

    Hehehe,Eindelijk.Die vel over been modellen zijn allesbehalve gezond.Geef mij maar lekkere houvast

  • Mieke Loots

    Mannen toch get a live. Liever wat ronder en genoten dan een jaartje meer en groen zien van de honger of jaloezie omdat ge niet kunt/mocht eten wat je wou. Mieke loots

  • Billy De Buck

    Niets mis met er niet als een model uit te zien, maar sommige van die meiden hebben wel een gezondheidsprobleem als ze zó zwaar zijn. Laat ons een diabetesrisico niet glamoriseren. Ik vermoed dat zij ook gelukkiger zouden zijn met enkele kilos minder, zodat ze niet naar een “body positivity” campagne moeten verwijzen om zichzelf aantrekkelijker te tonen jegens de buitenwereld. Zwaarlijvigheid eist meer levens dan ondergewicht in de Westerse wereld; vergeet dit niet.