Ga naar de mobiele website
^ Top

Kleren van oceaanafval en vissenleer: stijlvolle en betaalbare duurzame mode-initiatieven

H&M
De nieuwe Conscious Exclusive-collectie van H&M bevat onder andere een sierlijke jurk die gemaakt is van plastic afval uit de zee. Een initiatief om de modewereld toch een béétje duurzamer te maken. En zo zijn er nog acties. De tofste op een rij.

Na olie is mode de meest vervuilende industrie ter wereld en dat beseffen steeds meer mensen. Mede dankzij de populaire documentaire 'The True Cost', waarin documentairemaker Andrew Morgan laat zien wat voor verwoestende impact mode heeft op mens en milieu. Zo is de modewereld bijvoorbeeld verantwoordelijk voor 10 procent van de broeikasgasuitstoot en 20 procent van het pesticidengebruik. En dan hebben we het nog niet eens over de mensonterende omstandigheden waarin de meeste kleren gemaakt worden.

Nu steeds meer consumenten zich daar bewust van worden, springen de grote modemerken ook op de kar. Want duurzame kledij die er ook nog eens modieus uitziet én niet peperduur is, verkoopt nu eenmaal. Zelfs al lanceren ze deze zogenaamde groene initiatieven dus alleen uit eigen commercieel gewin, dan is het voor onze planeet nog altijd goed uiteraard. Een aantal van die projecten op een rij:

H&M

Een jurk gemaakt van oceaanafval uit de nieuwe H&M Conscious Exclusive Collection.
H&M Een jurk gemaakt van oceaanafval uit de nieuwe H&M Conscious Exclusive Collection.

Drie jaar geleden liet de Zweedse modeketen H&M de eerste 'Conscious Exclusive Collectie' op de wereld los. Deze duurzame collectie wordt steeds ontworpen met ecologische verantwoordelijkheid in het achterhoofd en moet de consument vooral tonen dat duurzaamheid en mode wel degelijk hand in hand kunnen gaan. Dit seizoen gingen de Zweden nog een stapje verder, en gebruikten ze Bionic®, een gerecycleerd polyester dat gemaakt wordt van plastic afval uit de zee. Een sierlijke geplooide jurk is de ster van de collectie die vanaf 20 april te koop is. Meer info: hm.com.

JBC

JBC

Vorig jaar lanceerde de Belgische kledingretailer JBC een tweede duurzame REVIVE-collectie voor het hele gezin. Elk kledingstuk uit deze lijn kreeg het Cradle to Cradle-certificaat, wat betekent dat alle gebruikte materialen tot de laatste vezel recycleerbaar zijn. "Cradle to Cradle betekent letterlijk: van wieg tot wieg. Doel is om de kringloop van materialen volledig rond te krijgen", zegt Saartje Boutsen, Corporate Social Responsibility (CSR) Manager bij JBC. Terwijl de klassieke mode-industrie werkt rond het vaste stramien 'productie - consumptie - afval', volgt Cradle to Cradle een kringloopsysteem waarbij afval weer dienst doet als grondstof." JBC is de eerste en enige Belgische retailer die kleding produceert volgens het Cradle to Cradle-principe. Meer info: jbc.be.

WODEN

Woven

In mei vorig jaar lanceerde het Deense sneakermerk WODEN voor het eerst een collectie zalmleren sneakers. Deze werd zo goed ontvangen dat eind oktober de tweede collectie visleren schoenen uitgebracht werd. Vishuid is eigenlijk een afvalproduct en slechts 1 procent van de huid van alle gevangen vissen wordt daadwerkelijk gerecycleerd. De rest wordt weggegooid. Zonde want het is tien keer sterker dan leer en veel fijner ook, zodat de sneakers een stuk lichter zijn dan schoenen van normaal leer. Prijzen variëren tussen de 160 en 200 euro. Meer info: woden.dk.

Copain Copine

Copain Copine

Nog een Belgisch merk in het lijstje: bij Copain Copine wordt alleen gewerkt met 100% biokatoen, tencel en biolinnen. De collecties worden gemaakt in kleine ateliers in Portugal en België en zijn opvallend stijlvol. Zo bestaat de laatste nieuwe collectie grotendeels uit basics in zwart, grijs en wit met edgy accenten. Ideaal voor het werk én een feestje zeggen ze zelf en dat klopt ook als het van ons afhangt. De vrouw achter het merk is Katrien Smets. Prijzen variëren tussen de 55 en 119 euro. Meer info: copaincopine.be.

I Love Mr Mittens

I love Mr Mittens

Voor het Belgisch-Australische breimerk I Love Mr Mittens staat duurzaamheid voorop. Alle stuks zijn gemaakt in 100% Pimakatoen of 100% wol en worden op duurzame wijze vervaardigd. Oprichtster Stephanie kwam op het idee toen ze een bezoek bracht aan een breicafé in New York. Ondertussen is haar passie voor handgemaakt breigoed uitgegroeid tot een internationaal gegeerd knitwear label, I Love Mr Mittens, dat wereldwijd in gerenommeerde boetieks verkocht wordt. Heel goedkoop zijn de items niet. Voor een cardigan ben je makkelijk meer dan 500 euro kwijt en een muts kost tegen de 200 euro. Al vindt er tussen 15 februrari en 18 februari wel een stocksale van het merk plaats in Antwerpen (Pourbusstraat 14), waar je de items een stuk goedkoper kunt scoren. Meer info: ilovemrmittens.com.

Daarnaast zijn er natuurlijk nog heel wat andere modemerken die zich inzetten voor een duurzamere wereld en dat in alle prijscategorieën. Denk maar aan Honest By, Rombaut, Veja, Stella McCartney, Kings of Indigo, La Fille d'O, G-Star, C&A, Filippa K en Underprotection.

Meer over



Reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


Meld een bug