Ja hoor, de nieuwe reclamecampagne van Suit Supply is wéér seksistisch

Suit Supply
Het Nederlandse merk Suit Supply werd al meerdere keren op de vingers getikt wegens seksistische reclamecampagnes, maar het mocht niet baten. Op hun nieuwste campagne is alweer een man in pak in het gezelschap van een -om onverklaarbare redenen- naakte vrouw te bewonderen.

En ook nu weer is die nieuwste campagneposter niet naar de zin van onze Noorderburen. Waar het in 2010 klachten regende bij de Reclame Code Commissie, besloot men nu het heft in eigen handen te nemen en de poster dan maar zelf af te plakken.

Renee van Heteren on Twitter

Accessoire
Maar waarom stoten de campagnes in een tijdperk van seksistische reclame zoveel mensen tegen de borst? Allereerst: het merk heeft de vervelende gewoonten om naakte vrouwen als accessoires te gebruiken. In het beste geval worden ze misschien nog afgebeeld als een verovering die heel even een sprankje van wilskracht heeft getoond door hard to get te spelen, maar ten slotte bezweken ze toch allemaal als een bende onnozele konijnen voor de goddelijke charmes van de heren in maatpak. Ja, er bestaan variaties, maar in essentie komt het allemaal neer op het ideaalbeeld van de vrouw als een monddood toebehoren dat liefst ook nog eens uitblinkt in huiselijkheid en naakt rondparaderen.

Suit Supply

Holbewoner meets fahionista
Ten tweede hanteren deze reclames ook een bijzonder bekrompen visie met betrekking tot de man, die we kunnen onderverdelen in twee prototypes. In de eerste plaats is er de getrouwde man, die als een soort holbewoner (innerlijk) meets fashionista (uiterlijk) oerkreten richting televisie schreeuwt terwijl hij met een pint bier in de hand en een schaarsgeklede deerne tot zijn dienst al luierend zijn dagen slijt. Strak in het pak, dat dan weer wel. Daarnaast hebben we de vrijgezel die zich, ondanks het feit dat hij duidelijk al ettelijke jaren van school af is, nog steeds gedraagt als een bronstige tiener en het niet zo doorsnee studentenfeestje (als in: naakte vrouwen galore) tot zijn natuurlijke habitat rekent. Mooi beeld dat het merk ophangt.

Suit Supply

Vooruitstrevend
Maar bovenal zijn de campagnes vooral kortzichtig als het op seks aankomt. Niet dat ik hier wil dwepen met seks als het summum van het samenkomen van twee mensen, dé ultieme liefdesdaad (kots). Er is echt niets mis met een portie pretentieloze seks op tijd en stond. Maar wanneer we seks door de bril van deze campagnes bekijken, dan krijgen we een wel erg eenzijdig beeld voorgeschoteld. Net zoals pakweg zestig jaar geleden dwingt men de vrouw in een ondergeschikte positie waarbij alles draait rond het genot van de man. Haar reden van bestaan is om hem te plezieren. Hoe vooruitstrevend.

Suit Supply

P.S. om af te sluiten een wijze raad voor de heren: als zelfs een kopje koffie interessanter is, dan doe je iets verkeerd.

Suit Supply