In Vlaamse winkels is de blanke man koning

thinkstock
Voor blanke Belgen sloven kledingverkoopsters zich veel meer uit dan voor klanten van vreemde origine. Dat blijkt uit zeshonderd praktijktests in Vlaamse en Brusselse kledingzaken voor de masterproef van een studente sociologie, waarover Knack schrijft. Niet alleen is die verdoken discriminatie nefast voor het imago van die winkels, het kost winkeliers ook geld.

Studente Dounia Bourabain van de Vrije Universiteit Brussel organiseerde het voorbije jaar 602 praktijktests in 301 kledingwinkels in Brussel, Mechelen, Antwerpen en Leuven. In elke kledingzaak ging eerst een testpersoon binnen die even rondkeek en de verkoopster daarna om een kledingstuk in een andere maat vroeg. Een halfuur later werd een controlepersoon naar binnen gestuurd die net hetzelfde deed. Op basis van het antwoord op die vraag berekende Bourabain netto-discriminatiegraden: het percentage winkelbezoeken waarbij iemand van vreemde origine anders wordt behandeld dan iemand van Belgische origine.

Het zijn vooral mannen van Maghrebijnse origine die op een aparte service getrakteerd worden. In 1 op de vijf gevallen worden ze zodra ze een winkel binnenstappen nauwlettend in de gaten gehouden. Vraagt een man van vreemde origine om hulp, dan blijft de verkoopster in bijna een kwart van de gevallen waar ze is, terwijl ze autochtone mannen volgt naar het bewuste rek om daarna in de voorraadkamer de juiste maat te zoeken. Bij vrouwelijke klanten is het verschil iets minder afgetekend.

Opvallend is dat in chique boetieks over het algemeen minder wordt gediscrimineerd dan in goedkope winkels. "Uit onderzoek bleek eerder al dat discriminatie vermindert naarmate de prijsklasse toeneemt", licht Bourabain toe.

Mond-tot-mondreclame

"Mijn onderzoek toont zwart op wit aan hoe vergaand gender en etniciteit het denken van mensen bepalen", aldus Bourabain. Ze hoopt dat de kledingsector meer inzet op preventie en sensibilisering, maar sectororganisatie Mode Unie lijkt dat niet van plan. "Voor ons is het evident dat een winkelbediende elke klant op dezelfde manier moet behandelen, en dus organiseren we geen opleidingen die specifiek over allochtone klanten gaan", aldus Chiel Sterckx.

Rachid Lamrabet, van etnomarketingbureau Tiqah merkt op dat winkeliers daar nochtans voordeel mee doen. "Veel bedrijven onderschatten de sociale cohesie van de allochtone gemeenschap. Mond-tot-mondreclame gaat er veel sneller en heeft ook een enorm grote invloed."

Overheid

Bij staatssecretaris voor Gelijke Kansen Zuhal Demir (N-VA) is te horen dat ze meer kennis wil nemen van het onderzoek. "We hebben de onderzoekster en haar promotor, Pieter-Paul Verhaeghe, uitgenodigd voor een gesprek, hopelijk volgende week", zegt Demirs woordvoerder Bart Suys. "Het spreekt voor zich dat ondernemers moeten inzetten op diversiteit: de klant moet koning zijn. Het is positief dat het onderzoek gevoerd is: het zet aan tot nadenken."

In het artikel hadden Bourabain en Verhaeghe de hoop uitgedrukt dat het onderzoek de ogen van de overheid zou openen. Ze noemden het "cruciaal" dat Demir en haar Vlaamse collega Liesbeth Homans "het probleem ernstig nemen". De woordvoerder van Homans was deze namiddag niet meer bereikbaar voor een reactie.

"Ondernemers houden doelgroep in de gaten die het meest steelt"

Het getuigt van "goed ondernemerschap" dat de handelaar diegene in de gaten houdt die statistisch gezien het meest steelt. "En de feiten tonen aan dat dat vaak rondtrekkende daderbendes zijn: vaak mannen van vreemde origine." Dat zegt Christine Mattheeuws, voorzitter van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ).

De NSZ-voorzitter betreurt dat handelaars door de studie in een slecht daglicht worden gesteld. "Dit heeft niets te maken met discriminatie of vooroordelen. Voor een handelaar maakt het immers niet uit aan wie hij verkoopt", argumenteert ze. Wel vindt ze het van goed ondernemerschap getuigen dat mensen in de gaten worden gehouden van "wie de feiten aantonen dat ze het meest stelen". En dat, aldus Mattheeuws, zijn nu eenmaal vaak rondtrekkende daderbendes. "Vaak gaat het om mensen van vreemde origine, en vaak om mannen. Als je ogen te kort hebt, dan kijk je naar wie statistisch gezien het meest steelt."

De NSZ-voorzitter betreurt overigens dat de studie is gebeurd door een onderzoekster van vreemde origine. Ze vindt het onderzoek daardoor gekleurd. "Het was aangewezen dat de onderzoekster ook naar de handelaar had geluisterd."




5 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • eric debanne

    Ik begrijp heel goed die winkeliers ! Ja t'is ver gekomen in België ! Dit onthouden bij de volgende verkiezing !

  • Tommy Andres valero

    Graag eens het filmpje van Tom waes bekijken met de beruchte moslim korting. Moeten wij dan ook een heisa maken omtrent dit? Dat was pas racisme en discriminatie.

  • Vincent Salembier

    Hoe zou dat komen...?Misschien ook eens een studie maken hoe het komt dat er procentueel meer Belgen van vreemde origine in de gevangenissen zitten dan autochtone Belgen.

  • Casamica Benbae

    Een mens is een mens eender welke nationaliteit, maar ergens snap ik het wel, heb ook al discriminatie ondervonden in buitenland, dus zo vreemd is het allemaal niet

  • Murri van Zwijndrecht

    Dit is overal in Belgie zo.. Stadhuis, interims, supermarkten en ja kledingwinkels..