Het klassieke parfum is op zijn retour, 5 andere manieren om lekker te ruiken

Getty Images
Volgens de Britse krant Daily Mail is parfum passé en zijn er een heleboel andere manieren om lekker te ruiken, zonder dat je grote, zware en dure flessen hoeft te kopen en meesleuren. Of het klassieke parfum inderdaad op zijn retour is, willen wij niet gezegd hebben, maar er zijn inderdaad steeds meer alternatieven om parfum te dragen. 5 voorbeelden.

1. Parfumdoekjes

Ze lijken op vochtige doekjes, maar dan doordrenkt met parfum en niet bedoeld om je derrière mee af te kuisen. Met de parfumdoekjes ga je langs de belangrijkste pulsatiepunten van je lichaam, zoals de polsen, achter de oren en de binnenkant van de elleboog. Lekker verfrissend voor op warme dagen en bovendien ook goedkoop. De geur hoort toch een paar uur te blijven hangen, al zal je natuurlijk nooit zo’n sterk effect hebben als met een klassiek parfum. 

rv/nina.be

L'Occitane, € 6,50, online en in de winkels te koop.

4711, € 3,49, o.a. te koop bij Kruidvat

2. Parfum in vaste vorm – solid parfum

Parfum in vaste vorm is doorgaans gemaakt van bijenwas of candelillawas en smeer je eveneens op de belangrijkste pulsatiepunten. De crèmige textuur is gemakkelijk aan te brengen met de vingers en smelt op de huid. Het grootste voordeel is dat solid parfum de huid zowel hydrateert als een lekker geurtje achterlaat dat ook nog eens lang blijft hangen. 

rv/nina.be

Lush, € 13,95, online en in de winkels te koop.

Light & Dark, € 16,00, online te koop.

3. Haarparfum

Ondertussen geen nieuwigheid meer, wél een goed alternatief voor het klassieke parfum. Je haar is bijzonder goed in het behouden van geurtjes, dus met een paar sprays van een haarparfum ruik je de hele dag goed. De reden waarom je best een apart haarparfum koopt en niet gewoon parfum op je lokken spuit, is omdat er in parfum meestal alcohol zit, en dat is schadelijk voor je lokken. 

rv/nina.be

Chanel, € 45,00, online en in de winkels te koop.

Balmain, € 27,50, o.a. te koop via de Bijenkorf

4. Parfumolie

Niet te verwarren met olie voor het lichaam. Je kunt in principe heel je lichaam insmeren met parfumolie, maar schrik dan niet als mensen de straat oversteken omdat je zo fel geurt. Wederom is het beter om de olie aan te brengen op de pulsatiepunten. Je lichaamswarmte maakt de geur alleen nog maar intenser, dus overdrijf er niet mee.  

rv/nina.be

Malin + Goetz, € 57, o.a. online te koop.

Jo Malone, € 64,00, via Parfuma.

5. Parfumborstel

Geen fan van crèmes en liquide texturen? Dan ben je bij het Zweedse cultparfummerk Byredo aan het juiste adres. Zij introduceerden een borstel waarmee je parfum als poeder kan aanbrengen. Handig om mee te nemen in je handtas, al blijft de geur - als we afgaan op de recensies op het internet - niet heel lang hangen. 

rv/nina.be

Byredo, € 45, o.a. online te koop.




7 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • emiel wouters

    Maar een officiële geblinddoekte test heeft jaren geleden uitgewezen dat, 17 van de 20 dames die meededen aan de test, de man koos die stonk (rook) naar het zweet. Dit was ook de parfum van de eerlijkheid en kost niets. Deze test werd uitgevoerd in Duitsland. Ook verrassend bij een gelijkaardige test van coca cola. De beste cola was FANTA.

  • annette hermens

    de lekkerste is de Frescas Oras / eau de cologne uit Spanje, te koop in iedere supermarkt

  • Andy De Schieter

    Straf dat ik hier niks lees van 'geur is natuurlijk'. Stinken naar het zweet is ook natuurlijk, bacteriën zijn natuurlijk.

  • christine herremans

    @peter buyck. Idd doekjes uit grootmoederstijd. 4711 is er al in verschillende varianten geweest zelfs in een stick. Ideaal om over je voorhoofd te wrijven bij hoofdpijn , jammer dat die er niet meer is. Fa verfrissende doekjes bestaan allang niet meer.

  • Marc Van der Vloedt

    Er was al eens een uitzending op een (echte Nederlandse tv) zender die aantoonde dat parfum maar een fractie kost aan basisproducten en aanlengingen en mooie verpakking de winsten met duizenden procenten omhoog kan jagen. Er is natuurlijk verschil in informeren en indoctrineren van consumenten, klanten en politieke sturing van het volk (en straks, sterk seizoensgebonden en na staatszomerrust, doen ze het ook weer op en bij de zevende dag)