H&M schroeft aantal nieuwe shops terug: "Er zijn genoeg winkels in het straatbeeld"

thinkstock
Wie in Antwerpen rondloopt, komt drie H&M-filialen tegen. In Gent vind je er zelfs vijf, in Brussel maar liefst negen. In welke stad je ook gaat winkelen, de rode letters knallen gegarandeerd ergens van de etalage af. Al lijkt daar nu een einde aan te komen.

Nadat H&M zich de voorbije jaren vooral focuste op expansie en zoveel mogelijk winkels, lijken ze nu een andere koers te willen varen. Met meer dan 4.300 filialen is het straatbeeld dan ook verzadigd, en dat lijken ze bij Hennes & Mauritz te beseffen. In plaats van het gebruikelijke doel om tien tot vijftien procent meer winkels te openen, willen ze volgens het nieuwe jaarrapport nu vooral de verkoopcijfers opkrikken. En dat geldt zowel voor de winkels als de online shop.

Heel verwonderlijk is dat niet. Online shoppen raakt meer en meer ingeburgerd en de fysieke H&M-winkels zijn niet meer zo winstgevend als vroeger, zo blijkt uit een rapport van de bank Morgan Stanley. Want waarom zou je de fiets opspringen voor een nieuwe broek als je die ook gewoon naar huis kan klikken? Wanneer we effectief die luie zetel verlaten om naar het centrum van de stad te trekken, doen we dat enkel voor een heuse winkelervaring, niet de zoveelste dertien-in-een-dozijn H&M-winkel.

In het buitenland lijkt H&M daar al op in te spelen met een personal shopping ervaring. Voorlopig nog niet bij ons, maar het is ongetwijfeld slechts een kwestie van tijd vooraleer die service ook naar onze contreien overwaait. En in tussentijd zijn we vooral blij met een diverser aanbod in de winkelstraten.