Giorgio Armani ligt onder vuur omdat hij modetrends vergelijkt met verkrachting

Giorgio Armani.
AFP Giorgio Armani.
De Italiaanse modeontwerper Giorgio Armani krijgt bakken kritiek. De reden: hij noemde modetrends en seksueel getinte marketing een vorm van verkrachting, en die vergelijking schoot bij veel mensen in het verkeerde keelgat. 

Deze week nam het modehuis Emporio Armani deel aan Milan Fashion Week. Achteraf bleef de modeshow vlot over de tong gaan. Niet per se om de collectie die creatief directeur Giorgio Armani getoond had, wél om zijn straffe uitspraken. “Ik denk dat het tijd is dat ik zeg wat ik denk. Vrouwen blijven verkracht worden door ontwerpers”, zo had de 85-jarige designer tegen enkele journalisten gezegd.

“Als een vrouw op straat loopt en een advertentie ziet met een model wiens borsten en kont duidelijk zichtbaar zijn, en ze wil er vervolgens ook zo uitzien, dan is dat een vorm van verkrachting”, aldus Armani. “Je kan een vrouw op veel manieren verkrachten. Ofwel door haar in de kelder te gooien, ofwel door te suggereren dat ze zich op een bepaalde manier kleedt.”

De Italiaan wou waarschijnlijk een goedbedoeld punt maken, namelijk dat vrouwen zelf moeten kunnen kiezen hoe ze zich willen kleden. Maar de manier waarop hij zich uitdrukte, was niet ideaal. Op sociale media regende het dan ook commentaar. De critici erkennen dat vrouwen soms uitgebuit worden in de modewereld en dat er iets mis is met het schoonheidsideaal, maar ze vinden de vergelijking met een verkrachting te verregaand. “Op deze manier stelt hij seksueel geweld voor als iets triviaal”, klinkt het. 

De tekst gaat verder onder de tweets.

Armani laat de kritiek alvast niet aan z’n hart komen. Hij zit vooral in met de groeiende onrust over het coronavirus in Italië. Nu bekend is geraakt dat het totaal aantal besmettingen in Italië boven de 100 uitkomt, heeft de ontwerper besloten om de show van zijn gelijknamige label Giorgio Armani in een leeg theater te houden. De deuren blijven gesloten voor pers en potentiële kopers, en in de plaats kan je een livestream volgen via de websiteInstagrampagina en Facebookpagina van het Italiaanse modehuis.