Dove heeft 'perfecte moeder' voorgesteld, maar zie jij wat er mis is met haar?

Dove
Dove - de bekende producent van verzorgingsproducten - heeft een nieuwe campagne gelanceerd in Londen en pakte daarvoor uit met de 'perfecte moeder' op een gigantisch billboard. Maar niets bleek wat het leek.

De vrouw is immers geen moeder. Meer nog, ze is niet eens echt. Aimee werd gecreëerd via artificiële intelligentie en beeldt de 'perfecte moeder' uit op basis van een algoritme en duizenden beelden en advertenties van en over moeders uit kranten, tijdschriften en van op sociale media. En Dove kwam tot het volgende resultaat: een knappe, blonde vrouw met groene ogen, een perfecte huid, een licht gelaat en een rustige blik.

De reacties op de campagne via sociale media waren gisteren echter zwaar onderkoeld. Er werd zelfs opgeroepen om het merk te boycotten. "Ik zag er meestal heel anders uit, misschien had ik de producten van Dove moeten gebruiken", klonk het onder meer schamper. "De foto legt een enorme druk op jonge moeders. Denk voortaan beter na over jullie campagnes", schreef iemand anders op Twitter. En: "De 'perfecte moeder' bestaat niet, dus jullie hoeven er niet naar te zoeken of haar niet te promoten." (lees hieronder verder)

Vanmorgen kwam de aap uit de mouw en bleek wat de échte bedoeling was van Dove. Het bleek een stunt om iedereen aan het praten te krijgen over onze perceptie van het moederschap. Missie geslaagd, dus.

Experiment
Het experiment kwam er nadat een onderzoek bij 3.000 Britse vrouwen die voor het eerst moeder waren geworden had aangetoond dat 88 procent leed onder de druk om perfect te zijn. De media, sociale media en bekende moeders bleken de grootste druk te leggen.

Minder aantrekkelijk
Als gevolg daarvan bleek 51 procent na de bevalling minder foto's van zichzelf te delen op sociale media. 64 procent voelde zich minder aantrekkelijk, 31 procent vond dat andere moeders er beter uitzagen en 26 procent was bang om commentaar te krijgen.