Dove heeft 'perfecte moeder' voorgesteld, maar zie jij wat er mis is met haar?
De vrouw is immers geen moeder. Meer nog, ze is niet eens echt. Aimee werd gecreëerd via artificiële intelligentie en beeldt de 'perfecte moeder' uit op basis van een algoritme en duizenden beelden en advertenties van en over moeders uit kranten, tijdschriften en van op sociale media. En Dove kwam tot het volgende resultaat: een knappe, blonde vrouw met groene ogen, een perfecte huid, een licht gelaat en een rustige blik.
De reacties op de campagne via sociale media waren gisteren echter zwaar onderkoeld. Er werd zelfs opgeroepen om het merk te boycotten. "Ik zag er meestal heel anders uit, misschien had ik de producten van Dove moeten gebruiken", klonk het onder meer schamper. "De foto legt een enorme druk op jonge moeders. Denk voortaan beter na over jullie campagnes", schreef iemand anders op Twitter. En: "De 'perfecte moeder' bestaat niet, dus jullie hoeven er niet naar te zoeken of haar niet te promoten." (lees hieronder verder)
@BabyDoveUKI I looked like this most of the time. If only I'd have used Dove. Maybe then I'd have attained #perfection and qualified as a #realmum pic.twitter.com/Zmt5B9NS6D
link
@BabyDoveUKI The photo you have posted and this question itself is enormously pressuring. Please think more responsibly about your advertising.
link
@BabyDoveUKI No such thing as "perfect mum" nor ought you be looking for it/promoting it.
Hard enough job without pressure from you.
Good enough is it.
link
Vanmorgen kwam de aap uit de mouw en bleek wat de échte bedoeling was van Dove. Het bleek een stunt om iedereen aan het praten te krijgen over onze perceptie van het moederschap. Missie geslaagd, dus.
Experiment
Het experiment kwam er nadat een onderzoek bij 3.000 Britse vrouwen die voor het eerst moeder waren geworden had aangetoond dat 88 procent leed onder de druk om perfect te zijn. De media, sociale media en bekende moeders bleken de grootste druk te leggen.
Minder aantrekkelijk
Als gevolg daarvan bleek 51 procent na de bevalling minder foto's van zichzelf te delen op sociale media. 64 procent voelde zich minder aantrekkelijk, 31 procent vond dat andere moeders er beter uitzagen en 26 procent was bang om commentaar te krijgen.