Exclusief voor abonnees

Dit is dé nieuwe mode: ‘bourgeois in a good way’

Deze vrouwen blazen tuttige kleding nieuw leven in: prinses Caroline van Monaco (links), catwalkmodel Karo Laczkowska (centraal) in haar donkerblauwe blazer, witte bloes en geruite broekrok van het Franse merk Celine, en de Britse Kate Middleton.
RV Deze vrouwen blazen tuttige kleding nieuw leven in: prinses Caroline van Monaco (links), catwalkmodel Karo Laczkowska (centraal) in haar donkerblauwe blazer, witte bloes en geruite broekrok van het Franse merk Celine, en de Britse Kate Middleton.
Met al die sportkleding leek het einde der tijden in de mode aangebroken. Maar net op tijd was daar de nieuwe burgerlijkheid, oftewel ‘bourgeois in a good way’.

Met de alomtegenwoordigheid en populariteit van sportswear van de afgelopen jaren leek het bijna of er een evolutionair einde was gekomen aan de ontwikkeling van de mode. Alsof de modetrein was aangekomen bij het eindstation, een eindstation genaamd ‘comfort.’ We hadden alle gekke stadia waarin kleding zich kan voordoen doorgelopen – van korsetten en hoepelrokken tot schoudervullingen en plateauzolen – en waren tot de conclusie gekomen dat er uiteindelijk niets gaat boven kleren die lekker zitten. Sweatshirts, al dan niet met capuchon, joggingbroeken, leggings, dekbedjassen en sneakers, sneakers en nog eens sneakers.

Voormalig First Lady Jackie Onassis. (Photo by Alfred Eisenstaedt/The LIFE Picture Collection via Getty Images)
The LIFE Picture Collection via Voormalig First Lady Jackie Onassis. (Photo by Alfred Eisenstaedt/The LIFE Picture Collection via Getty Images)

Je plaats op de maatschappelijke ladder maakt bij deze voorkeur voor vrijetijdskleding ook vrijwel niet meer uit. Werd er in het verleden nog weleens snobistisch gedaan over mensen die zich hulden in campingsmokings en Adidas-badslippers, de laatste jaren kon je nooit meer met zekerheid iemands sociale status vaststellen aan de hand van het gemaksniveau van diens garderobe.

Helemaal niet sinds er de laatste jaren soms prijskaartjes van honderden en zelfs duizenden euro’s hangen aan wat gewoon veredelde sportkleren zijn. Off-White verkoopt leggings van 700 euro, voor hoodies van Vetements ben je tussen de 500 en 1.000 euro kwijt (je hebt er zelfs een die is voorzien van de tekst ‘overpriced hoodie’) en wie nog 1.200 euro heeft rondslingeren, kan daar bijvoorbeeld sneakers van Gucci voor kopen. En die bedragen werden de afgelopen jaren nog grif neergeteld ook, zodat het dragen van sommige (sportswear-)merken een enorme status met zich mee bracht in bepaalde kringen. 

Je hebt 17% van dit artikel gelezen

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en lees onbeperkt alle artikels. Meer dan 200.000 mensen gingen je voor.

Kies hier je voordeelperiode:




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • romy verhove

    Eigenlijk is er geen mode de dag van vandaag ,die maak je zelf en je draagt wat je wil dus niet opgedragen door de media .