Diet Prada: het meest gevreesde Instagramaccount in de modewereld dat de strijd aangaat met copycats

Links een T-shirt van Louis Vuitton, rechts een van Topshop.
Instagram @diet_prada Links een T-shirt van Louis Vuitton, rechts een van Topshop.
Wat begon als een onschuldig digitaal archief van twee vrienden waarin ze kopietjes verzamelden van kledingstukken, is uitgegroeid tot één van de meest gevreesde stemmen binnen de modewereld. Ze nagelen merken en ontwerpers genadeloos aan de digitale schandpaal en sparen ook celebrities niet. En dat werkt. Diet Prada heeft ondertussen bijna 300.000 volgers op Instagram en bekende fans als Naomi Campbell en Bella Hadid.

Dat modemerken naar elkaar en naar de catwalk kijken en de lijn tussen inspiratie en letterlijk kopiëren steeds dunner wordt, is niet nieuw. Dat ze daarvoor in het openbaar op het matje geroepen worden wél. Uiteraard halen lifestylewebsites zoals wijzelf het thema wel aan, en schrijven we erover als pakweg Zara voor de zoveelste keer een kledingstuk van een ontwerper heeft gekopieerd. Maar de aanpak van Diet Prada is toch nog een tikje anders.

Ze pakken de kopieerders op grote schaal aan en vrezen niets of niemand. Van H&M tot Gucci en van Misguided tot J.W. Anderson, iedereen die volgens hen de mist ingaat is eraan voor de moeite. En dat doen ze altijd op exact dezelfde manier: ze posten twee foto’s naast elkaar, het ene is het origineel, het andere de kopie. "'We zijn niet de enigen die denken: 'hé, dit lijkt verdomd veel op dat defilé van vorig jaar.' Alleen zwijgen de meesten. Wij niet, zij zeggen het gewoon zonder filter, en dat wordt gewaardeerd door onze volgers," zei het duo achter het account onlangs aan Sabato, de weekendbijlage van de krant De Tijd.

Seksueel wangedrag

Waar ze sinds de oprichting van hun account in 2014 jaren anoniem konden blijven, werden de twee oprichters eind vorig jaar ontmaskerd door de blog The Fashion Law: Tony Liu en Lindsey Schuyler, twee oud-studenten van de School of the Art Institute of Chicago en oprichters van het mannenmerk ‘You As’. Zelf hebben ze de onthulling nooit bevestigd.

Ondertussen halen de twee ook grotere thema’s aan zoals het gebrek aan diversiteit binnen de modewereld en beschuldigingen van seksueel geweld. Toen topfotografen Mario Testino en Bruce Weber onlangs door een dertigtal mannelijke modellen en medewerkers beschuldigd werden van seksueel wangedrag, waren ze er als de kippen bij om de twee te veroordelen. Iedereen die daarna nog met hen samenwerkte of zelfs maar een foto postte met een van de twee erop, zoals bijvoorbeeld Grace Coddington – voormalig creatief directeur bij Vogue US – werd in diskrediet gebracht met naam en toenaam bij.

Het artikel gaat verder onder de foto.

Nog voorbeelden van zaken van ‘de modepolitie’ zijn de veroordeling van modemerk Coach voor het imiteren van de dierentassen van Loewe, Saint Laurent zou designs van Isabel Marant gekopieerd hebben en Rihanna zou voor haar Fenty x Puma-collectie volgens Diet Prada té veel inspiratie gezocht hebben in de ontwerpen van Christopher Kane.

Hun succes dankt Diet Prada aan het feit dat ze als één van de weinigen in de modewereld objectief en kritisch durven zijn. En tegelijkertijd is er heel weinig dat aan hun oog ontsnapt. Heel veel tips krijgen ze overigens ingezonden van lezers. “Dat creëert een vorm van gemeenschap en vriendschap,” vertelt het duo aan Sabato. 




2 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • gustaaf carpels

    Als ze ervan kunnen leven zijn ze goed bezig he

  • Thierry Vansweevelt

    Grappig. Er is helemaal niks mis met stijlen overnemen. Bach kopieerde ook Mozart.