Diesel ligt onder vuur voor een jasje met homofobe scheldwoorden op

Diesel
In de categorie ‘was er nu echt niemand in heel het bedrijf die dit een slecht idee vond’ is modemerk Diesel behoorlijk in opspraak gekomen. Ze verkopen namelijk een bomberjas, bedrukt met het woord ‘faggot’ of in het Nederlands ‘flikker’ op. En daar vragen ze nog eens € 400 voor ook.

Na de foto van een zwarte jongen in apentrui van H&M, het shirt van Zara met Jodenster op en het T-shirt van Urban Outfitters bedekt met bloedvlekken, ligt Diesel nu onder vuur voor een jasje met het homofobe woord ‘faggot’ op.

De bomberjas in kwestie maakt deel uit van de ‘Hoe meer haat je draagt, hoe minder het je kan schelen’ collectie. Die bevat ook nog hoodies, T-shirts en andere jasjes bedrukt met scheldwoorden die mensen te horen kregen. Zo staat er bijvoorbeeld “slet” op een T-shirt en “bedrieger” op een jasje. Het idee achter de collectie is dat je door het dragen van scheldwoorden op je kledij, de kracht ervan wegneemt.

In de campagne die al in september gelanceerd werd, draag acteur Tommy Dorfman het bewuste satijnen jasje met ‘flikker’ op. Hij werd door het Italiaanse merk samen met een aantal andere celebs en influencers uitgekozen om de meest grove belediging die ze ooit al naar hun hoofd geslingerd kregen op een kledingitem te plaatsen.

In principe goed bedoeld dus, want een deel van de opbrengst van de collectie gaat naar ‘Only the Brave Foundation’, een organisatie die zich inzet tegen pesten. Toch is lang niet iedereen enthousiast over het concept en komt er heel wat kritiek op. Net zoals ook het geval was bij de missers van H&M en Zara. Allebei ook niet slecht bedoeld, maar je vraagt je wel af of er niet iets beter over nagedacht kon worden.

Op Twitter omschrijven mensen het jasje als “walgelijk’, “vreselijk” en “homofoob”. Zo schrijft iemand: “Serieus, Diesel? Moet ik echt € 400 uitgeven om het risico te vergroten dat ik nog meer te maken krijg met homofoob geweld? Mensen krijgen er elke dag al gratis mee te maken.” Iemand anders schrijft: “Stel je de arrogantie van een modemerk voor dat denkt dat het de betekenis van een scheldwoord kan veranderen dat nog steeds elke dag gebruikt wordt tegen homo’s zonder hun toestemming.”

Diesel reageerde zelf op de commotie door te tweeten dat “je haat niet wegneemt door het weg te stoppen. Het is net belangrijk om er voor uit te komen. Haatcommentaar is gebaseerd op het feit dat mensen zichzelf verstoppen. Als je de haat blijft wegstoppen, blijft het groeien en wordt het alleen maar groter en groter.”




6 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Jonas Buyle

    Diesel verkoopt zoveel kledij die je nauwelijks kan dragen, hiermee moet je natuurlijk niet snachts op de Turnhoutsebaan gaan lopen. Fashionstatement gekoppeld aan een goed doel; kalm blijven mensen.

  • Abdel Nasser

    Op die manier krijgen ze gratis reclame. Misschien zal deze jas voor geen meter verkopen.

  • Erik Svensson

    Je moet wel een "faggot" zijn om 400 euro te willen uitgeven aan een jas.

  • adam naaktgeboren

    Hoe, slaat de diesel af?

  • claudio lugli

    eigenlijk heeft diesel een punt als je hun uitleg hoort. .nu 400 e voor zoiets zou ik er nooit aan geven. tegenwoordig overgereageerd op veel dingen..