De 10 meest iconische designersamenwerkingen van H&M tot nu toe

Kendall Jenner, Chiara Ferragni en enkele andere modellen tonen de eerste stuks van Giambattista Valli x H&M.
H&M Kendall Jenner, Chiara Ferragni en enkele andere modellen tonen de eerste stuks van Giambattista Valli x H&M.
Groot nieuws: de nieuwste designersamenwerking van H&M is bekend. Deze keer heeft de Zweedse keten niemand minder dan modeontwerper Giambattista Valli gestrikt. Vanaf vandaag is de limited-edition pre-drop collectie te koop, de volledige collectie wordt op 7 november wereldwijd gelanceerd. En wij hebben zo’n voorgevoel dat de verkoop weer hard zal gaan. In afwachting hebben we de meest indrukwekkende collabs op een rijtje gezet. 

Karl Lagerfeld x H&M – 2004

De allereerste designersamenwerking van H&M was er eentje met wijlen Karl Lagerfeld. De 30 zwart-witte kledingstukken varieerden van prijs tussen € 19,90 en € 149,90 en introduceerden designermode voor een lage prijs bij het grote publiek. De ontwerper liet destijds weten nooit meer te willen samenwerken met de modeketen, omdat ze de collectie in zo’n beperkte oplage hadden geproduceerd. “Dit gaat in tegen het hele idee van een toegankelijke collectie te maken die iedereen kan shoppen,” aldus Keizer Karl. 

Karl Lagerfeld x H&M
H&M Karl Lagerfeld x H&M

Stella McCartney x H&M - 2005

De dochter van Paul McCartney had amper 4 jaar voor de samenwerking met H&M haar eigen label opgestart en was helemaal nog niet zo bekend bij het grote publiek. Het heeft haar in ieder geval geen windeieren gelegd. Haar goede vriendin Kate Moss werd het gezicht van de collectie. De 40-delige lijn varieerde van prijs tussen € 14,90 en € 149,90. 

Kate Moss voor Stella McCartney x H&M
H&M Kate Moss voor Stella McCartney x H&M

Roberto Cavalli x H&M - 2007

De collectie van het Italiaanse modehuis voor H&M was de eerste waarvoor mensen letterlijk vochten in de winkels. Er zaten vooral heel veel feestelijke stukken in de lijn, met tijgerprint als opvallende rode draad. Cavalli vertelde na afloop aan Vogue dat hij ook zelf een kijkje was gaan nemen in één van de winkels. Buiten had hij nog snel even een sigaret gerookt en zijn peuk op de grond uitgedaan. Daarna zag hij dat die op eBay doorverkocht werd voor 250 euro. Madness

Roberto Cavalli voor H&M
H&M Roberto Cavalli voor H&M

Comme des Garçons x H&M - 2008

Ondanks het succes van de samenwerking met Cavalli, besloot H&M om het een jaar later over een helemaal andere boeg te gooien. Ze sloegen de handen in elkaar met Rei Kawakubo van het Japanse merk Comme des Garçons. Gekend om haar architecturale en uniseks ontwerpen die niet verder af kunnen staan van de sexy Cavalli items. De 50-delige collectie bevatte veel asymmetrische stukken met de kenmerkende polkadots op, en ook een parfum en verschillende accessoires. Het was overigens ook de eerste keer dat H&M een kledingstuk verkocht met een prijskaartje van maar liefst € 300.

Comme des Garçons x H&M
H&M Comme des Garçons x H&M

Jimmy Choo x H&M - 2009

Ook de samenwerking tussen H&M en schoenenmerk Jimmy Choo was een gigantisch groot commercieel succes. Naast - hoe kan het ook anders - schoenen voor vrouwen en mannen en heel wat accessoires, zaten er ook enkele kledingstukken in de collectie. Die vlogen als zoete broodjes de toonbank over en werden daarna aan woekerprijzen doorverkocht. 

Jimmy Choo x H&M
Photo News Jimmy Choo x H&M

Versace x H&M - 2011

Donatella Versace was de eerste die uitpakte met een ‘Greatest Hits’-collectie. Dat wil zeggen dat de populaire stukken van het label herwerkt werden, zodat ze voor een groter publiek toegankelijk waren. De collectie werd voorgesteld op een feest waar onder andere Prince en Nicki Minaj optraden. De samenwerking was in geen tijd uitverkocht en deed de webshop van H&M voor het eerst crashen.

Versace x H&M
H&M Versace x H&M

Isabel Marant x H&M - 2013

Nog zo’n razend populaire samenwerking was die met Isabel Marant. De Franse ontwerpster veroverde toen net de wereld met haar sneakers met ingebouwde hak, geen wonder dus dat haar collectie de rekken uitvloog. Die was trouwens opvallend draagbaar, met veel oversized truien en blazers, laarsjes met franjes aan en jeansjasjes. 

Isabel Marant x H&M
H&M Isabel Marant x H&M

Alexander Wang x H&M - 2014

In 2014 was het de beurt aan Alexander Wang die een bijzonder sportieve collectie voor de modeketen creëerde. Denk heel veel items in duikstof, grote parkajassen en dat alles in het zwart. Ook deze lijn was in geen tijd overal uitverkocht. Het was overigens de eerste Amerikaanse ontwerper die een collectie voor de keten mocht ontwerpen. 

Alexander Wang x H&M
H&M Alexander Wang x H&M

Balmain x H&M - 2015

En toen was er natuurlijk Balmain voor H&M, tot op heden nog altijd één van de populairste collecties in dit lijstje. Mede mogelijk gemaakt door ontwerper Olivier Rousteing zijn bekende vriendinnetjes, Kendall Jenner en Gigi Hadid, die de campagne druk promootten onder hun miljoenen volgers op sociale media. 

Balmain x H&M
H&M Balmain x H&M

Moschino x H&M - 2018

Vorig jaar was het de beurt aan het Italiaanse modemerk Moschino. De collectie was - op z’n zachtst gezegd - nogal extravagant. Met veel bling bling, glitter, Disney-figuren en een vette knipoog naar de begindagen van MTV en muziek in het algemeen. Ann-Sofie Johansson, de creatief adviseur bij H&M, zei destijds het volgende over de kledinglijn: “Dit is een luide en fiere collectie waarin plezier centraal staat. De collectie nodigt iedereen uit om plezier te maken, wie je ook bent of waar je ook vandaan komt”. Grappig weetje: er waren niet alleen stuks voor mannen en vrouwen beschikbaar, maar ook voor viervoeters.

Moschino x H&M
H&M Moschino x H&M



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.