Daarom lijken alle nieuwe (hipster)barretjes zo op elkaar

Instagram @timonvm
De nieuwe koffiebars en lunchplekjes schieten al enkele jaren als paddenstoelen uit de grond, en eigenlijk zien ze er zowat allemaal hetzelfde uit als je erover nadenkt. Denk: Scandinavisch getint interieur, een koersfiets aan de muur, wat hippe vetplanten, een paar versleten Kringloopmeubelen en een toast avocado en amandelkoffie op het menu. Hoe komt het eigenlijk dat alles er tegenwoordig hetzelfde uitziet?

Wie al eens vertoeft in een hippe horecaplek heeft waarschijnlijk al opgemerkt dat ze op vlak van interieur allemaal wel érg sterk op elkaar lijken. Of je nu 's ochtends ergens een açaí kom opsmult, 's middags een kokoscappuccino en bagel naar binnenwerkt of 's avonds een "huisgemaakte" hamburger met lokaal gebrouwen biertje bestelt, de kans is groot dat de ruimte waarin je dat doet quasi hetzelfde is.

Airspace
Dat is niet alleen bij ons het geval, ook in de rest van de wereld zien koffiebars, restaurants en winkels er hetzelfde uit. In een essay op de website The Verge noemt journalist Kyle Chayka dit soort plekken 'Airspace'. Hij omschrijft ze als een "makkelijk te herkennen mix van voorwerpen zoals ruw hout, grote gloeilampen en industriële verlichting, die dienen om een welgesteld en mobiel publiek het gevoel te geven dat ze een "authentieke" plek bezoeken tijdens hun reizen, terwijl ze eigenlijk gewoon verlangen naar meer van hetzelfde: meer rustieke interieurs, logo's in het sans-serif lettertype en accentkleuren op muren en tapijten."

Sociale media
Volgens Chayka wordt het fenomeen voornamelijk in de hand gewerkt door sociale media. "Wanneer een hippe creatieveling naar Berlijn of Londen reist, gaan ze op zoek naar plekken die lijken op Airspace. Op die plekken zijn ze zeker van snel internet, straffe koffie en een comfortabele stoel zodat ze foto's van die plek op Instagram en Facebook kunnen zetten om aan hun gelijkgestemde vrienden te laten zien. Doordat je steeds meer en vaker dezelfde strakke interieurs ziet voorbijkomen op sociale media, wordt je eraan gewoon en ga je het na een tijdje nog mooi vinden ook. Zo wordt de vraag naar Airspace steeds groter, en komen er dus ook meer plekken bij", legt Chayka uit. Daarnaast zorgt ook de toenemende mobiliteit volgens hem ervoor dat dit effect versterkt wordt.

De koning van Airspace is Airbnb, schrijft de journalist op de website van The Verge nog. "Door de tips van de verhuurders ziet het grootste deel van de appartementen er hetzelfde uit. Want eigenlijk willen we ons vooral comfortabel en thuis voelen op een nieuwe plek, of dat nu in Brooklyn of Rio de Janeiro is."

Niet toegankelijk voor iedereen
Al hangt aan deze Airspace wel een prijskaartje vast. De amandelmelk koffie en toast avocado zijn namelijk niet bepaald goedkoop. "Wie zich dat niet kan veroorloven, wordt buitengesloten."

Instagram @timonvm