Calvin Klein campagne waarin Bella Hadid met virtueel model kust onder vuur

Een screenshot uit de videocampagne van Calvin Klein waarin model Bella Hadid kust met virtuele influencer Lil Miquela.
Calvin Klein Een screenshot uit de videocampagne van Calvin Klein waarin model Bella Hadid kust met virtuele influencer Lil Miquela.
Een nieuwe videocampagne van modemerk Calvin Klein waarin model Bella Hadid kust met de computergeanimeerde Lil Miquela oogst heel wat kritiek op sociale media. “Stop met lesbiennes te gebruiken om je kleren te verkopen.”

Donderdag postte het Amerikaanse modelabel een video op hun YouTubekanaal voor de nieuwe campagne “I Speak My Truth in #MyCalvins”. Die draait rond het belang van individualiteit en expressie, en onder andere Kendall Jenner, Billie Eilish en Shawn Mendes zijn te zien in verschillende korte video’s.

Al is het de meest recente video waarin model Bella Hadid de virtuele influencer Lil Miquela een tong draait, waar heel wat mensen niet mee gediend zijn. Zo beschuldigen ze Calvin Clein van ‘queerbaiting’, wat verwijst naar een populaire manier van producers en merken om een LGBT-publiek aan te trekken zonder het thema van holebi of trans-zijn echt te moeten behandelen. Door Hadid en Miquela vluchtig te laten kussen zou het merk volgens critici willen bewijzen dat ze open-minded zijn, hoewel ze dat enkel en alleen zouden doen om meer kijkers te bereiken en zo meer geld te verdienen.

Calvin Klein is overigens niet de enige die beschuldigd wordt van zulke praktijken. Afgelopen maand werd ook zangeres Ariana Grande beschuldigd van ‘queerbating’ omdat ze in haar nummer ‘Monopoly’ zingt dat ze zowel van mannen als vrouwen houdt. Toen vroegen heel wat mensen zich af of ze biseksualiteit niet gewoon gebruikt om meer fans te bereiken.




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.