Bloosdoeners: blush maakt een comeback

Getty Images/iStockphoto
We zouden het in tijden van contouring bijna vergeten, maar ooit, in een badkamer hier ver vandaan, was er blush. En die is dit jaar helemaal terug.

Lang voor de contourkits de rode loper, YouTube en onze make-uplades veroverden, was rouge eeuwenlang een vaste waarde. Dat mag je gerust letterlijk nemen, want de kleurrijke doosjes bestaan al sinds de oudheid, zij het in iets andere vorm. Terwijl wij maar met de poederkwast hoeven te zwaaien voor een frisse blos, moesten de Egyptenaren DIY’en met rode aarde en vet, gebruikten de Grieken bessensap en de Romeinen rode mineralen. Zoveel moeite. En waarom eigenlijk?

Blikken en blozen

Blozen doen we vooral als we jonger zijn, en meestal door een soort opwinding. Denk aan die frisse kinderblos na een rondje rennen op het speelplein: de lichaamstemperatuur stijgt, de bloedvaten zetten uit en er stroomt meer bloed doorheen. Het resultaat? Vrolijk blozende kaken. Het is niet zo verwonderlijk dat we blush associëren met jeugdigheid. We blozen niet alleen minder als we ouder worden, ons gelaat verliest naarmate de jaren verstrijken ook dimensie en kleur. Kortom: zachtroze of perzikkleurige rouge is de ideale manier om weer wat leven in de brouwerij te brengen. Botox in een potje, zeg maar. 

Al is er nog een andere reden, en die heeft te maken met een heel ander soort opwinding. Niet zozeer op de speelplaats, wel in de slaapkamer. Seksuele spanning zorgt evengoed voor een verhoogde bloedtoevoer, én de bijbehorende blos. Geen toeval dat dé cultblush van het Amerikaanse NARS de naam ‘Orgasm’ draagt. Mensen die snel blozen vinden we aantrekkelijk, zo bleek uit een studie van de universiteit van California. Omdat we het onbewust met liefde en lust associëren, maar ook omdat we blozende kaken charmant en ontwapenend vinden.

Het getuigt van betrouwbaarheid en vriendelijkheid. Eigenschappen die we hoog in het vaandel dragen. En tóch moest juist de blush de afgelopen jaren vanaf de bodem van onze toilettas machteloos toekijken hoe talloze bronzers en highlighters de winkelrekken veroverden. Dat had alles te maken met de Instagramcultuur. Wereldwijd nemen we liefst duizend selfies per seconde. De perfecte huid werd steeds belangrijker en dus verdween elk natuurlijk blosje vakkundig onder een laagje foundation, vervolgens werd er flink wat bronzer en highlighter overheen gepoederd om dimensie te creëren. Al komt er stilaan een tegenbeweging op gang. De populariteit van de hashtags #nofilter, met ondertussen meer dan 200 miljoen kiekjes, #naturalmakeup, 3,3 miljoen, en #naturalskin, 170.000, verraadt dat we opnieuw op zoek zijn naar echtheid. En ook op de catwalk zien we authenticiteit: in de vorm van kleine imperfecties, sproetjes, guitige kraaienpootjes. En natuurlijk: een frisse rode blos. Want Instagrammake-up mag dan wel de sociale media overnemen, naturelle schoonheid is nog lang niet uitgeblus(h)t.

Doe-het-zelf

Dat blush doorheen de jaren serieus veranderd is, behoeft geen twijfel. We herinneren ons allemaal nog de rode appelwangetjes uit de jaren 20, of de felle strepen die als twee kleurrijke straaljagers over de wangen zoefden in de jaren 90. Anno 2019 mag het gelukkig iets subtieler. Onder de naam ‘blushadow’ is blush hét product geworden om uniformiteit te creëren. Hoe dan? Simpel: breng de kleur aan op je jukbeenderen en vervaag zachtjes richting de slapen. Laat diezelfde kleur vervolgens ook terugkomen in je oogschaduw, op de neusbrug en de lippen.

Gettty Images/nina.be

1/ Sisley, L’Orchidée Corail, € 84,50 bij Parfuma.

2/ Charlotte Tilbury, Beach Sticks in de kleur Moon Beach, € 40 bij Net-A-Porter.

3/ Milani, Rose Powder Blush in de kleur Tea Rose, € 14,99 bij Di. 

4/ Giorgio Armani Beauty, Neo Nude A-blush, € 41 bij Douglas. 

5/ Givenchy, Prisme Blush in de kleur Love, € 50,50 ij Planter Parfum. 

6/ NARS, The Multiple in de kleur Orgasm, € 41 bij Parfuma.

7/ MUD, Cheek Color Compacts, € 22,50 bij theartists.be. 

8/ M.A.C., Extra Dimension Blush in de kleur Into the Pink, € 25,50 bij M.A.C. Cosmetics.

9/ Yves Saint Laurent, Face Palette Spring, € 65 bij ICI PARIS XL. 




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.