Bijna Valentijn: hoog tijd om jezélf eens een cadeautje te geven

thinkstock
Het is bijna 14 februari, en dat betekent dat de juweliers letterlijk en figuurlijk gouden zaken doen. Juwelen worden namelijk traditioneel gezien als het perfecte cadeau voor je geliefde. Maar hoe komt dat eigenlijk? En mogen we niet gewoon zelf zo'n ring om onze vinger schuiven?

"If you liked it, then you should have put a ring on it," zo zingt Beyoncé haar mannelijke fans toe. Niet verwonderlijk, jarenlang was de juwelenmarkt gericht op een mannelijk publiek. Een vrouw die zelf haar portefeuille bovenhaalde bij de juwelier? Ondenkbaar.

Liegen over een paar oorbellen
Hoe kon het ook anders? In de jaren 60 en 70 was de vrouw die iets voor zichzelf kocht nu eenmaal een vreemd gegeven. Niet in het minst omdat vrouwen doorgaans thuis bleven om voor de kinderen te zorgen in plaats van aan hun carrière te timmeren. Geld om uit te geven aan triviale dingen zoals juwelen, hadden ze dus niet.

Bovendien was een sieraad iets dat je kreeg als cadeau. Punt uit. Als een vrouw al een juweel ging halen in de winkel, dan was het quasi altijd bedoeld als een attentie voor haar moeder of dochter. "Dames die een paar oorbellen of een ring voor zichzelf kochten, waren er amper. En als ze het toch deden, dan logen ze erover," weten ze bij Eurostar Diamond Traders. "Ze waren beschaamd dat ze geen man hadden die dit voor hen deed.

Van secundaire koper naar doelpubliek
Vandaag de dag ligt de markt er heel anders bij. Meer dan de helft van de Amerikaanse vrouwen durft zichzelf al eens te verwennen met een juweel, zo blijkt uit een rapport van de 'Jewelry Consumer Opinion Council', en dat zonder dat daar een speciale gelegenheid aan vooraf moet gaan. Nog eens 23 procent van de vrouwen doet dat zelfs op regelmatige basis en trakteert zichzelf minstens één keer per jaar een sieraad. Na een jarenlange underdog positie als 'secundaire kopers' zijn vrouwen nu dan ook hét doelpubliek geworden.

Uiteraard hebben ook het stijgende aantal werkende vrouwen, het betere salaris en het feit dat vrouwen langer single blijven en later kinderen krijgen daar mee te maken. De koopkrachtige vrouw koopt een juweel omdat ze het kán, en omdat ze vindt dat ze dit ook verdient. Vrouwen tussen de 25 en 39 jaar oud werden daarmee een minstens even belangrijk publiek als verlovingsringen, trouwjuwelen en andere sieraden die dienst moeten doen als relatiegeschenk.

Geen date op 14 februari? Dan koop je dus gewoon een cadeautje voor iemand die het écht verdient: jijzelf.

thinkstock

Vrouwen die juwelen kochten voor zichzelf, logen daarover. Ze waren beschaamd dat ze geen man hadden die dit voor hen deed.