Belgische lanceert als eerste een duurzame sportcollectie

pure by luce
Je bent jong en je wil wat, en dus begin je lusteloos je dromen na te jagen. Loes Vandekerckhove (23) heeft drie passie's: duurzame mode, sporten en reizen. En die verweeft ze nu naadloos in haar duurzame sportkledinglijn, pure by luce.

"De kledinglijn bestaat uit twee leggings, een sportbeha en -top. Ik heb erop gelet dat ze even hip als functioneel zijn. De keuze voor exotische prints met een link naar palmbladen is gebaseerd op mijn studietijd in Mexico en is ontworpen door het jonge Belgische duo Jeu de Fil. Voor de realisatie kon ik rekenen op de hulp van het Belgisch confectiebedrijf Celesta en het Portugese Friendly Factories. De leggings bevatten ook handige zakken om spulletjes in op te bergen. Duurzaamheid is daarbij enorm belangrijk. Tijdens mijn laatste jaar aan de unief heb ik me verdiept in duurzame mode en is het beginnen kriebelen om actief te werken aan een project om zelf verandering te brengen. Bij vriendinnen sta ik dan ook bekend als de 'sustainable' girl."

Groene draad

"Ik sport heel graag, maar er zijn nergens gepaste outfits die ik mooi én duurzaam vind, al zeker niet in Europa. Vandaar dat ik zelf aan de slag ging. Dat ecologische aspect komt terug in de stof uit de collectie. Die wordt gemaakt van nylon-overschotten. De verpakking en labels zijn dan weer uit gerecycleerd papier gemaakt. Zo draag ik ook mijn steentje bij tot het schoonmaken van oceanen."

pure by luce

Kritische vrouw

Het ontwerpen van haar eigen sportcollectie ging vooraf aan heel wat interviews met mensen uit de sportwereld, zo staat pure by luce niet alleen garant voor duurzaamheid maar ook voor functionele kwaliteitssportkleding. "Yogaleraars, fitnessinstructeurs en zelfs een testpanel van 25 vrouwen met verschillende lichaamsvormen heb ik ondervraagd. Ik wil de vrouw bereiken die kritisch, maar positief in het leven staat. De vrouw die niet alleen geeft om haar eigen gezondheid, maar ook die van de wereld rondom haar."

Van crowdfunding tot statement

"Collecties moeten steeds voorgefinancierd worden en de minima waaraan confectiebedrijven produceren liggen op 200 stuks per model, per kleur." Helaas beschikte de jonge onderneemster niet over het vereiste bedrag van 15.000 euro. In haar zoektocht naar financiële steun startte Loes een crowdfundingcampagne bij het online platform Hello Crowd. "Daarmee wil ik een statement maken naar de modewereld en fashionista's dat het echt wel anders kan. Met pure by luce stap ik ook mee in de 'slow fashion'. Geen twee vaste collecties per jaar, maar wel verschillende edities die elkaar op een natuurlijke manier opvolgen."

Inmiddels leverde de crowdfundinfcampagne al meer dan 19.000 euro op, en wordt de eerste duurzame sportcollectie in Europa dus weldra een feit. Wie zijn steentje nog wil bijdragen, kan tot 10 mei een centje achterlaten in haar virtuele spaarpot.