Adidas heeft toch ongelijk: ook H&M mag strepen gebruiken

Unsplash
Lijken de 2 strepen van H&M te fel op de 3 iconische strepen van Adidas? Daarover lagen de modemerken al meer dan 20 jaar in de clinch. Nu is er een einde gekomen aan dat lange dispuut want de rechtbank van Den Haag heeft de Zweedse modeketen gelijk gegeven: het strepenspel is wél verschillend. 

De 3 verticale strepen van Adidas bestaan sinds 1971, toen het Duitse sportmerk zich registreerde. Wie aan dat logo wil raken, zal het geweten hebben. H&M kreeg het in 1997 al een de stok en kreeg een eerste rechtszaak aangespannen omwille van het verkopen van kledij met dubbele strepen. 

Desondanks ging H&M door met het maken van kledij met 2 strepen. Maar Adidas bleef niet bij de pakken zitten en bleef de strijd aangaan met het kopieergedrag. Dat resulteerde in een juridische strijd, die al meer dan 20 jaar aan de gang is. 

Daar komt nu een einde aan dankzij de uitspraak van de rechtbank van Den Haag. Die heeft in hoger beroep besloten dat de verhoudingen van de strepen van H&M volledig anders zijn dan die van Adidas. Hierdoor kunnen klanten de twee wel degelijk uit elkaar houden, stelde de rechter.