'Marginale' modemerken uit jaren 90 herleven: smakeloos is weer hip

Instagram / Kappa Official
Kappa, Champion, Fila. Voor die sportmerken uit de nineties halen jongeren vandaag hun neus niet meer op. Wat sommigen ooit smakeloos en marginaal noemden, vinden zij modieus. "En onverslijtbaar, dat ook."

Er zijn mensen die met het schaamrood op de kaken terugkijken naar foto's uit de jaren 90. Wat bezielde hen toen toch om met een blinkend trainingspak van Kappa, een schreeuwerige Champion-trui en witte Fila-sneakers voor de lens te verschijnen? Velen hoopten vurig: die trend zal wel nooit meer terugkomen.

Maar dat vurig hopen blijkt geen verschil te hebben gemaakt. Wie vandaag hippe Instagram-accounts en etalages screent, kan niet anders dan vaststellen: de nineties zijn terug, samen met de sportmerken die jarenlang afgedaan werden als smakeloos en marginaal.

Onverslijtbaar

"Het zijn vooral jongeren tussen de achttien en vierentwintig die naar deze merken vragen", zegt Tiny Geeroms, manager van Shelter in Gent.  

Je hebt 20% van dit artikel gelezen




8 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Ronald Schuerwegen

    Straks lopen we allemaal terug met flanellen houthakkers hemden rond of een dikke Millet.

  • paul van de velde

    Gooi nooit kleding weg, mode komst steeds terug.

  • chris bogaerts

    Zino & Judy en deepzone broek haha waar is de tijd. Kappa en fila droeg ik zelf niet. Maar waarom niet leuk om iets van toen terug te zien voorbij komen.

  • Diego Wille

    voor sommigen is dit gewoon blijven duren..

  • Noël Dierickx

    Dedjuu, 'k heb net mijne Millet-anorak van 30 jaar aan een vluchteling gegeven: die heeft nu goud aan zijn lijf en hij weet het niet!