“Een belediging aan China”: model met sproetjes veroorzaakt commotie

Jing Wen in de campagne van Zara.
Zara Jing Wen in de campagne van Zara.
Campagnebeelden van model Jing Wen (25) voor de Spaanse keten Zara hebben heel wat ophef veroorzaakt in China omdat haar sproetjes niet zijn weggewerkt op de foto’s. In haar thuisland zijn sproetjes weinig voorkomend en is een egale porseleinen huid het ideaalbeeld. De keten zou volgens enkele boze Chinezen het westerse schoonheidsideaal aan hen willen opdringen.

Li Jingwen, professioneel bekend onder de naam Jing Wen, stond al model voor grote modemerken als Chanel en Prada en verscheen verschillende keren op de cover van onder andere Vogue Italia en Vogue China. Maar op het Chinese sociale media platform Weibo vallen nieuwe campagnebeelden van Zara waarin zij te zien is niet in de smaak. En dan met name de sproetjes op haar gezicht, die volgens talloze gebruikers weggewerkt moesten worden.

Op nog geen week tijd werden er al meer dan 50.000 posts onder de hashtag #insulttochina gewijd aan de campagne. Wen zou met opzet lelijker gemaakt zijn door Zara, de keten zou volgens sommigen zelfs racisme in de hand werken door het westen een ‘verkeerd beeld’ van Aziatische vrouwen voor te schotelen en ook zouden ze het westerse schoonheidsideaal aan Chinezen willen opdringen. “Deze advertentie is een absolute mislukking van Zara”, reageert iemand. “Omdat sproetjes hier niet vaak voorkomen, voelt het alsof vrouwen hier gediscrimineerd worden net omdat Zara in de campagne een Aziatisch model met sproetjes gebruikt. Onnodig”, zegt iemand anders.

Tegenreactie

Anderen delen die mening dan weer niet en komen net op voor Zara en model Jing Wen. “Ik heb het gevoel dat het niet het merk is dat Aziatische vrouwen discrimineert, maar mijn landgenoten die mensen met sproetjes discrimineren,” aldus een gebruiker van Weibo. “Iedereen heeft andere schoonheidsidealen en naar mijn mening ziet Wen er net prachtig uit”. De hele hetze over de campagne wordt door sommigen ook beschreven als “schaamtevol” en “overdreven”.

Zara zelf heeft ondertussen gereageerd op de commotie en is niet van plan om excuses aan te bieden. “Alle modellen werden zo natuurlijk mogelijk vastgelegd op foto en de beelden werden daarna bewust niet aangepast. Het gaat trouwens om een wereldwijde campagne, niet één die specifiek gericht is op de Chinese markt,” laat de Spaanse modeketen weten.




7 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Geert Vaelen

    Dus in haar thuisland zou ze op straat overal gepest worden omdat ze niet voldoet aan de chinese schoonheidsideaal? Want volgens hun deugt ze dus niet als model. Die vrouw heeft er ook niet voor gekozen he, om sproetjes te hebben.

  • marijke deruyck

    Aan de jongere generatie om de kentering teweeg te brengen, 't is de jeugd die de trend zal zetten de volgende jaren, weg met alle fake van de laatste decennia !

  • Iwan Cornet

    Echt ne zotte wereld ze. Bye bye normen. Maar dat heb je met verschillende culturen jammer genoeg. De normen zijn verschillend, hoe wil je dat nu deftig doen samenwerken.....

  • François Rediger

    Top reactie van deze modeketen. Puur natuur dat is de boodschap. Genoeg bedrog van het verleden, waar jongeren gek gemaakt worden door bedrog.

  • Koen De Keukeleire

    Prachtige vrouw (de sproeten bijgerekend). Ben onlangs ook zo'n type (met sproeten) tegengekomen van azie en was een prachtvrouw om te zien.